Stalowa łapa rządzi ludzkim losem

Christian Boltanski prezentuje w Nowym Jorku swą najnowszą i najpotężniejszą instalację - „Ziemia niczyja”. Zabytkowy arsenał zapełnił stertami używanych ubrań

Publikacja: 19.05.2010 11:13

Christian Boltanski; „Ziemia niczyja”; źródlo: www.armoryonpark.org

Christian Boltanski; „Ziemia niczyja”; źródlo: www.armoryonpark.org

Foto: materiały prasowe

Przestronna i wysoka hala Park Avenue Armory zajmuje całą przecznicę. Budynek powstał w XIX wieku, był wówczas siedzibą siódmego regimentu piechoty. Dziś stanowi wyzwanie dla artystów - zarządzająca nim fundacja zaprasza twórców do prezentowania monumentalnych instalacji. Do połowy czerwca arsenał zajmować będzie „Ziemia niczyja” Christiana Boltanski'ego.

Wejście do hali zagradza ściana pordzewiałych metalowych puszek na herbatniki, trzeba je obejść. Dopiero wtedy widać rozmach i perfekcyjną organizację przedsięwzięcia, które można symbolicznie nazwać „przemijanie”. Na podłodze, w 49 identycznych, symetrycznie rozmieszczonych prostokątnych „obozach”, leżą tysiące ubrań. Oświetlone surowym światłem, odwrócone guzikami w dół: spodnie, płaszcze, sukienki, dziecięce sweterki - nagle opuszczone przez ludzkie ciała.

Boltanski zadbał, by obecność żywych, którzy odeszli, była wyczuwalna w dwójnasób - ubrania są używane, wciąż pachną, a im gorętsze będzie tegoroczne lato, tym silniejszy zapach wypełni nagrzewającą się halę. A jest jeszcze ścieżka dźwiękowa „Ziemi niczyjej” - stworzona z odgłosów bijących serc, nagrywanych przez artystę od 2005 roku. W towarzyszącym instalacji pokoju każdy może stać się częścią tej dźwiękowej metafory - zarejestrować stukot i szum swojego serca.

Boltański poświęcił swą twórczość tematom pamięci, śmierci i przemijania, ale tym razem podkreślił znaczenie przypadku, losu czy arbitralnej siły, decydującej o naszym istnieniu. Kulminacją nowojorskiej instalacji jest wysoki na ponad osiem metrów kopiec ubrań, stojący w centrum. Nad nim unosi się mechaniczny wysięgnik, zakończony stalową łapą. Taki jak w jarmarcznych automatach, które - po wrzuceniu monety - pozwalają spróbować szczęścia w wyłowieniu maskotki.

Co pięć minut stalowa łapa opuszcza się, wyciąga ze stosu kilka strojów i wyrzuca je w powietrze. Unoszą się, a po chwili spadają z powrotem na kopiec, zmieniając jego konfigurację. Wybrane losowo, potraktowane bezwzględnie i bez sentymentu.

Christian Boltanski jest jednym z najważniejszych artystów współczesnych. Urodził się tuż po wyzwoleniu Paryża w 1944 r. Jest synem Kreolki i ukraińskiego Żyda. „Ziemia niczyja” to bliźniacza instalacja prezentowanej zimą w paryskim Grand Palais wystawy „Personnes”. Można ją oglądać w Nowym Jorku do 13 czerwca. Dziesięć dni później zostanie przeniesiona do Mediolanu.

[link=http://www.armoryonpark.org/]www.armoryonpark.org[/link]

Przestronna i wysoka hala Park Avenue Armory zajmuje całą przecznicę. Budynek powstał w XIX wieku, był wówczas siedzibą siódmego regimentu piechoty. Dziś stanowi wyzwanie dla artystów - zarządzająca nim fundacja zaprasza twórców do prezentowania monumentalnych instalacji. Do połowy czerwca arsenał zajmować będzie „Ziemia niczyja” Christiana Boltanski'ego.

Wejście do hali zagradza ściana pordzewiałych metalowych puszek na herbatniki, trzeba je obejść. Dopiero wtedy widać rozmach i perfekcyjną organizację przedsięwzięcia, które można symbolicznie nazwać „przemijanie”. Na podłodze, w 49 identycznych, symetrycznie rozmieszczonych prostokątnych „obozach”, leżą tysiące ubrań. Oświetlone surowym światłem, odwrócone guzikami w dół: spodnie, płaszcze, sukienki, dziecięce sweterki - nagle opuszczone przez ludzkie ciała.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl