Divercity. Learning from Istambul: miasto oczami artystów

Gdy w jakimś mieście żyje 20 milionów ludzi, to może ono być całym odrębnym światem. Ten świat to Stambuł.

Publikacja: 18.10.2010 07:00

Night Parks / C-Print, dimensions variable 2008

Night Parks / C-Print, dimensions variable 2008

Foto: CSW

Czytelnicy książek noblisty Orhana Pamuka dostali brakujący im świat obrazów, swoistą ikonosferę miasta. Tę właśnie rolę spełnia wystawa o angielskim tytule: „Divercity. Learning from Istanbul” (Różnorodność. Nauka płynąca ze Stambułu.) w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,550923.html] Zobacz więcej zdjęć z wystawy[/link][/wyimek]

I trzeba przyznać, że oglądając ją można sporo dowiedzieć się o mieście, jego wyglądzie, mieszkańcach - młodych, dziwnie melancholijnych. Ale i o psach. Ważna w nim jest nielegalna, za to imponująca obrotami giełda walutowa wciśnięta w wąski, staromiejski zaułek. Soczewką dziejów staje się filmowa narracja wprost z niewielkiego sklepiku, pod nazwą „Napoli”, założonego przed laty przez Włocha, a dziś prowadzonego przez jego następców.

Intrygujący jest początek wystawy. Po przedarciu się przez białe, plastikowe kotary, staje się w ciemności; w korytarzu, po bokach którego zainstalowano podłużne ekrany. Na nich - sfilmowany Stambuł nocą. A właściwie dwa jego brzegi, europejski i azjatycki. Widz stoi pośrodku Cieśniny Bosfor rozdzielającej dwa kontynenty i dwa światy. Liczne statki przepływają na tle podświetlonego miasta. A na ich pokładach legalne i nielegalne, produkty i ludzie, handel i przemyt jednoczą się w mrokach nocy.

Spojrzenia artystów są rozstrzelone, ich zainteresowania, zróżnicowane, ale jak tu mówić o wielości w jednorodny sposób? Byłoby to zbyt zubażające. A zatem jest m.in. historia „Matki Deniz”, jednego z pierwszych transseksualistów w Turcji, który dziś ma ponad siedemdziesiąt lat i na pięciu ekranach opowiada swoją złożoną historię. Zarazem historię wolności, seksualności, i tureckiej polityki w ostatnich kilkudziesięciu latach. O podobnych kwestiach traktuje wielki wywiad z nestorem nowoczesnej fotografii nad Bosforem, Osepem Minasoglu, posiadaczem prywatnego studia i wielkiego archiwum fotograficznego. Ten wywiad staje się również przyczynkiem do kwestii oksydentalizacji Turcji, która do dziś nie straciła na aktualności.

Wystawa o Stambule pokazuje zarazem miejską tkankę; tę starą, zżeraną i wypieraną, przez raka nowoczesności, i nową - bezgranicznie zuniformizowaną, identyczną pod każdą szerokością geograficzną. Z jednej strony oglądamy zamknięte osiedla, przenoszące mieszkańców w wyższe rejony społeczne; z drugiej – pikniki na pasach zieleni między jezdniami autostrad, dające biedakom złudzenie powrotu do natury utraconej, po przeprowadzce do miasta.

Tureccy młodzi twórcy są już artystami Zachodu nie czekając na przystąpienie ojczyzny do UE. Zarazem odwołują się do odrębności i odmienności świata, w jakim wyrośli. Także dla nas siła tych prac polega na różnorodności i inności, wywołującej naturalną ciekawość.

[ramka][srodtytul]Divercity. Learning from Istambul.[/srodtytul]

Kuratorzy: Kaja Pawełek i Serra Ozhan;

Architektura wystawy: Jakub Szczęsny, Grupa Projektowa Centrala[/ramka]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytelnicy książek noblisty Orhana Pamuka dostali brakujący im świat obrazów, swoistą ikonosferę miasta. Tę właśnie rolę spełnia wystawa o angielskim tytule: „Divercity. Learning from Istanbul” (Różnorodność. Nauka płynąca ze Stambułu.) w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,550923.html] Zobacz więcej zdjęć z wystawy[/link][/wyimek]

Pozostało 88% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl