Susan Hiller w Tate Britain

Setki starych pocztówek ze wzburzonymi falami rozbijającymi się o morskie nabrzeże, szafka pełna butelek z cudowną wodą ze świętych źródeł z różnych stron globu czy mnóstwo małych głośników, zwieszonych z sufitu ciemnej sali i szepczących w różnych językach – wszystko to prace Susan Hiller, Amerykanki, która od czterdziestu lat mieszka i tworzy w Londynie

Aktualizacja: 10.04.2011 16:00 Publikacja: 10.04.2011 15:44

Susan Hiller, „Dziesięć miesięcy 1977-9” detal, zdj. A.M.Borkowski

Susan Hiller, „Dziesięć miesięcy 1977-9” detal, zdj. A.M.Borkowski

Foto: materiały prasowe

Red

 

Te i wiele innych jej realizacji zobaczyć można w starym gmachu Tate Britain nad Tamizą, gdzie zorganizowano największy przegląd twórczości artystki. Podobne, choć nieco mniejsze, miała już Hiller wcześniej w roku 1996 w Tate Liverpool, a potem i na północy Anglii, w nowoczesnym budynku Baltic w Gateshead koło New Castle (2004 r.).

Art&Business na Facebooku

Prezentowała się zresztą i w Polsce. W katalogu wystawy znalazłem zdjęcie z jej wideoinstalacji „Wild Talents" z roku 1997 w Galerii Foksal w Warszawie. Przez lata Hiller brała też i nadal bierze udział w niezliczonych zbiorowych pokazach, bo szeroki krąg spraw, których w swymi kreacjach dotyka, od feministycznych metafor po parapsychologię, intryguje współczesnych kuratorów 71-letnia dziś Susan Hiller reprezentuje pokolenie, które stworzyło pojęcie i ruch „kontrkultury" przełomu lat 60. i 70. Obserwując owoce jej artystycznej działalności, rozpoznajemy w nich znamienną dla kontrkultury postawę poparcia dla tego, co w dominującej kulturze zepchnięte na margines, lekceważone i zapomniane.

Feministyczny element jej sztuki jest tylko jednym z przejawów tej postawy. Hiller często w swej sztuce sytuuje się w pozycji kuratora-prezentera, ujmuje w ramy gotowe kulturowe fenomeny, by zwrócić na nie naszą uwagę i przypomnieć o ich istnieniu. Z wykształcenia antropolog nigdy poważniej nie poświęciła się tej akademickiej profesji, ale w jej pasji kolekcjonowania, porządkowania i prezentowania zebranych przez siebie materiałów w rzędach szeregach, pudłach i specjalnych książkach czuje się świadome i przekorne nawiązanie do chłodnego rygoru i form akademickiej dyscypliny.

Podobny jest on i do analitycznego języka, i formalnego rygoru sztuki konceptualnej, ale swych „konceptualnych" działaniach Hiller szuka metafor z płynnego obszaru tradycyjnie wiązanego ze światem kobiety. Jako pierwsze oglądamy na wystawie wczesne obrazy artystki, ale nie w ich pierwotnej formie rozpiętych na blejtramie malowideł, tylko przeobrażone w „Conceptual paintings".

Poleca www.abbeyhouse.pl

Te i wiele innych jej realizacji zobaczyć można w starym gmachu Tate Britain nad Tamizą, gdzie zorganizowano największy przegląd twórczości artystki. Podobne, choć nieco mniejsze, miała już Hiller wcześniej w roku 1996 w Tate Liverpool, a potem i na północy Anglii, w nowoczesnym budynku Baltic w Gateshead koło New Castle (2004 r.).

Art&Business na Facebooku

Pozostało 81% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl