Korespondencje w Muzeum Sztuki ms2 w Łodzi

Śmietanka światowej awangardy na wielkiej wystawie „Korespondencje" – pisze Monika Kuc

Publikacja: 18.12.2012 18:39

Kandinsky Wassily, Aquarell 1916

Kandinsky Wassily, Aquarell 1916

Foto: Muzeum Sztuki w Łodzi

Na ekspozycję w łódzkim Muzeum Sztuki ms2 składa się 100 obiektów przywiezionych ze szwajcarskiej kolekcji Kunstmuseum Bern i 300 prac z własnych zbiorów. Obie kolekcje chlubią się wielkimi nazwiskami artystów. Nieraz tych samych, więc jest okazja do porównań kubistycznej kompozycji „Zielone liście" z 1927 roku Ferdynanda Légera z Brna z jego malarsko-reliefowymi „Dwoma profilami" z roku 1926 z Łodzi, czerpiącymi z kubizmu i futurystycznego hasła „Miasto, masa, maszyna". Obrazy łączy geometria, a różni ekspresja.

Zobacz galerię zdjęć

Pośród czterech wystawionych portretów Picassa jeden pochodzi z polskich zbiorów – rozedrgany kolorowy rysunek „Głowa palacza" z 1964 roku, żartobliwie ukazujący go jednocześnie z profilu i en face. Poza tym oglądamy satyryczno-realistyczną litografię z portretem marszanda Juliana Kahnweilera z 1957 roku i dwa olejne płótna. Niemal abstrakcyjną „Głowę młodej dziewczyny" z 1929 r. i prekubistyczną „Głowę mężczyzny" z 1908, przypominającą starożytnego kurosa, powstałą rok po „Pannach z Awinionu".

Łódzkie zbiory zainicjowali w 1929 roku awangardowi artyści z grupy a.r.: Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Henryk Stażewski, Jan Brzękowski i Julian Przyboś, doprowadzając w roku 1931 do otwarcia Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej, jednej z pierwszych na świecie. Obok polskich dzieł znalazły się w niej prace Maxa Ernsta, Hansa Arpa, Fernanda Légera.

Historia szwajcarskiej kolekcji jest o dekadę dłuższa. Stworzył ją Herman Rupf, biznesmen i kolekcjoner sztuki zaprzyjaźniony z Paulem Klee i Wasillym Kandinskym.

Łódzka wystawa zajmuje trzy piętra muzeum w kompleksie Manufaktury. Gigantyczne przestrzenie podzielono na 12 pasaży, nawiązując do książki filozofa i krytyka Waltera Benjamina. Początek pokazu przypomina rozdział przygodowej powieści, bo przyrównuje dzieła sztuki nowoczesnej do listów zamkniętych w butelkach i rzuconych w morskie odmęty, które szczęśliwie dotarły do nieznanego lądu. Ta optymistyczna metafora sugeruje, że nawet krytykowane początkowo awangardowe dzieła mają szansę znaleźć odbiorcę, który je zrozumie.

Punkt kulminacyjny przybliża antyestetykę współczesnej sztuki, zrywającą z kanonem piękna (pasaż „Piękno nowoczesne"). Rolę manifestu odgrywa tu fotograficzna dokumentacja performance,u czeszącej się (czy raczej rozczochrującej) Mariny Abramović „Art. Must Be Beatiful, Artist Must Be Beatiful".

Po sąsiedzku pasaż „Odbicia narcyza" ujawnia skłonność artystów do autotematyzmu. Są tu autoportrety Josepha Beuysa w nieodłącznym kapeluszu, psychoanalityczne rysunki Louise Bourgeois, „Portret z tatuażem" Meret Oppenheim.

Kolejne części pokazu przekonują, że artyści są jednak otwarci też na inne tematy: konsumpcjonizm, politykę, refleksję o życiu i śmierci. Końcówka wystawy rozpięta jest między polityką i marzeniami o lepszym świecie. Portret Lenina z 1949 roku Wojciecha Fangora to świadectwo uwiedzenia przez propagandę socu, gdy szydercze prace Koła Klipsa z lat 80. wróżą upadek czerwonego totalitaryzmu.

Wystawa „Korespondencje", Muzeum Sztuki ms2 w Łodzi, do 30 czerwca.

msl.org.pl

 

 

 

 

 

 

Na ekspozycję w łódzkim Muzeum Sztuki ms2 składa się 100 obiektów przywiezionych ze szwajcarskiej kolekcji Kunstmuseum Bern i 300 prac z własnych zbiorów. Obie kolekcje chlubią się wielkimi nazwiskami artystów. Nieraz tych samych, więc jest okazja do porównań kubistycznej kompozycji „Zielone liście" z 1927 roku Ferdynanda Légera z Brna z jego malarsko-reliefowymi „Dwoma profilami" z roku 1926 z Łodzi, czerpiącymi z kubizmu i futurystycznego hasła „Miasto, masa, maszyna". Obrazy łączy geometria, a różni ekspresja.

Pozostało 83% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl