Sztuka wysublimowana

Po raz pierwszy w Polsce oglądamy dokonania wybitnej amerykańskiej artystki Sharon Lockhart - pisze Monika Kuc

Publikacja: 03.06.2013 08:46

Sharon Lockhart, „Bez tytułu”, 2010 c-print, 93 x 124 cm, rama: 96,5 x 127 cm Copyright: Sharon Lock

Sharon Lockhart, „Bez tytułu”, 2010 c-print, 93 x 124 cm, rama: 96,5 x 127 cm Copyright: Sharon Lockhart, 2010 Dzięki uprzejmości: Artystki, neugerriemschneider, Berlin, Gladstone Gallery, Nowy Jork i Bruksela oraz Blum & Poe, Los Angeles

Foto: CSW

Działa na pograniczu fotografii i filmu, jej prace są pokazywane w galeriach, m.in. w MoMA w Nowym Jorku, Kunsthalle w Zurychu i na Berlinale w Berlinie.

Zobacz galerię zdjęć


Przestrzeń i architektura miejsca mają dla niej duże znaczenie. Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie zaczyna się od tunelu z dwoma potężnymi ekranami na przeciwległych krańcach. Wideoinstalacja nosi tytuł „Double Tide" i przedstawia pracującą kobietę na brzegu Oceanu Atlantyckiego. Zajmuje się zbieraniem ostryg z błotnistego dna. Ciągnie łódkę po płytkich nabrzeżnych wodach i musi nieustannie się schylać. Połów odbywa się podczas dwukrotnego odpływu w ciągu dnia. Film na jednym ekranie pokazuje pracę o brzasku, na drugim o zmierzchu. Widz może oglądać obie sceny osobno lub symultanicznie.

Obrazy mają wymowę metaforyczną. Mówią o trudzie życia i doskonałym pięknie natury, nietkniętej przez cywilizację, lecz naznaczonej skazą bólu, bo harmonia krajobrazu współistnieje tu z egzystencjalnym zmaganiem i poczuciem przemijania. Autorka filmu nostalgicznie wraca bowiem do miejsc swego dzieciństwa. Czas w tej wideorzeźbie jest rozpięty między nieskończonością a życiem „od świtu do zmierzchu".

Wiele prac Sharon Lockhart kryje psychologiczno-socjologiczne podteksty, zwłaszcza gdy artystka opowiada o dzieciach pozbawionych opieki rodziców. To główny temat filmu „Podwórka", który zrealizowała w Łodzi w 2009 roku podczas Festiwalu Czterech Kultur. Przy użyciu statycznej kamery zarejestrowała dziecięce zabawy na podwórkach studniach otoczonych odrapanymi starymi kamienicami i na tle współczesnych ponurych blokowisk.

Wątek samotnego dzieciństwa powraca także w projekcie, od którego pochodzi tytuł prezentacji w CSW „Milena, Milena". To imię jednej z dziewczynek, którą Lockhart poznała w trakcie realizacji „Podwórek". W tamtym filmie Milena nie występowała, ale, jak ujawnia artystka, znacząco go inspirowała. Na obecnej wystawie Milena pojawia się migawkowo na plakacie i w tytułowym imieniu, jakby odbijającym się echem od ścian. Być może ujawni się w powstającym w trakcie wystawy nowym filmie artystki, który będzie miał premierę w przyszłym roku w sztokholmskim Bonniers Konsthal.

Portrety dzieci są częste także w estetyzujących fotografiach artystki. Czasem to jej własne wizerunki pochodzące z rodzinnych albumów, kiedy indziej „malarskie" fotografie aranżowane z innymi bohaterami, jak w przypadku „Chłopca z gitarą" czy  portretu dziewczynki układającej puzzle z morskim pejzażem. W tych kadrach Lockhart chwyta czas między dzieciństwem i dojrzałością, chwile fantazji i marzeń.

Kadry Sharon Lockhart są niezwykle wysublimowane i mogą głęboko poruszyć każdego widza. Bohaterką filmu „Four Exercise in Eshkol-Wachman Movement Notation" jest niemłoda, ale pełna gracji tancerka Ruti Sela, powtarzająca w nieskończoność kilka warsztatowych ćwiczeń. Ta projekcja akcentuje równie ważną cechę prac Sharon Lockhart – choreograficzny charakter obrazów, a jednocześnie jest kolejną poetycką metaforą naszego życia. Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej czynna do 18 sierpnia.

Działa na pograniczu fotografii i filmu, jej prace są pokazywane w galeriach, m.in. w MoMA w Nowym Jorku, Kunsthalle w Zurychu i na Berlinale w Berlinie.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń