Dotknąć Aliny Szapocznikow

Premierę filmu o rzeźbiarce – „Każde dotknięcie zostawia ślad” – przygotowało na wtorek Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Przedłużyło też do 25 lipca wystawę prezentującą jej twórczość.

Publikacja: 06.07.2009 12:45

Alina Szapocznikow

Alina Szapocznikow

Foto: Rzeczpospolita

Projekt muzeum to pierwsza tak duża prezentacja twórczości Aliny Szapocznikow.

Wystawa dotyczy przede wszystkim ostatniego, paryskiego okresu działalności polskiej artystki. Jest godna uwagi również dlatego, że nowatorskie podejście do materiałów, ekspresja i dramatyzm, ale i erotyzm prac Szapocznikow dopiero teraz, 36 lat po jej śmierci, wydaje się zyskiwać pełne uznanie.

„Mój gest kieruje się w stronę ciała ludzkiego, tej sfery całkowicie erogennej, w stronę najbardziej nieokreślonych i najulotniejszych jego odczuć” – pisała Szapocznikow w 1972 r., w swoistym artystycznym testamencie. „Chcę sławić nietrwałość w zakamarkach naszego ciała, w śladach naszych kroków po tej ziemi”.

Tajemnice życia i twórczości Szapocznikow oraz aspekt cielesności w jej działaniach zainteresowały Annę Zakrzewską i Joannę Turowicz. Zrealizowały dokument „Każde dotknięcie zostawia ślad”, którego premiera odbędzie się przy ul. Pańskiej 3 we wtorek.

– W trakcie pracy nad tym filmem zaczęłyśmy dostrzegać bardziej ludzki aspekt artystki, znanej nam wcześniej jako „wielka postać w historii sztuki” – mówią autorki filmu. – Okazało się, że była nie tylko utalentowana, ale i kokieteryjna, ciepła, dowcipna, trochę nieobliczalna.

Szapocznikow wspominają w dokumencie znajomi i przyjaciele, m.in. Andrzej Wajda i Krzysztof Teodor Toeplitz. Oglądamy zdjęcia artystki przy pracy i fragmenty wywiadów, których udzielała. Pojawia się też młoda rzeźbiarka Jagna Dobesz, która wykonuje odlew kobiecej piersi jej techniką.

– Pokazujemy kolejne etapy pracy: smarowanie ciała modelki oliwą, zdjęcie gipsowej formy z ciała, przygotowanie płynnego poliestru, wydobycie z gipsowej formy odlewu – mówią realizatorki. – Chciałyśmy przybliżyć ten zmysłowy sensualny aspekt pracy nad odlewem ludzkiego ciała. Właśnie dlatego, że kontakt z ciałem był dla Szapocznikow najważniejszy.

[ul][li] „Każde dotknięcie zostawia ślad” – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Pańska 3 wtorek, godz. 19 wstęp wolny [/li][/ul]

Projekt muzeum to pierwsza tak duża prezentacja twórczości Aliny Szapocznikow.

Wystawa dotyczy przede wszystkim ostatniego, paryskiego okresu działalności polskiej artystki. Jest godna uwagi również dlatego, że nowatorskie podejście do materiałów, ekspresja i dramatyzm, ale i erotyzm prac Szapocznikow dopiero teraz, 36 lat po jej śmierci, wydaje się zyskiwać pełne uznanie.

Pozostało 82% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl