Spotkanie Wschodu z Zachodem

Mistrzowie tuszu. Dni Kultury Chińskiej zainaugurowało wczoraj otwarcie, na Zamku Królewskim w Warszawie, wystawy prac ponad sześćdziesięciu współczesnych artystów z Chin

Publikacja: 03.09.2009 12:05

Yan Kai (??) – Pustelnik łowiący ryby nad kwiecistym strumieniem (?????) fotografia, 2006

Yan Kai (??) – Pustelnik łowiący ryby nad kwiecistym strumieniem (?????) fotografia, 2006

Foto: materiały prasowe

Współczesna sztuka chińska budzi ogromne zainteresowanie na całym świecie co najmniej od 20 lat. Często oglądaliśmy ją oczami europejskich kuratorów, np. na Biennale w Wenecji – Haralda Szeemanna, czy w warszawskiej Zachęcie w 2003 roku – Marii Brewińskiej. Tym razem mamy okazję przekonać się, co sami kuratorzy i dyrektorzy galerii w Chinach uważają za szczególnie warte uwagi. Pokaz zorganizowała Galeria Sztuki Miasta Shenzen. 10–milionowej dynamicznie rozwijającej się nowoczesnej metropolii na południu, w sąsiedztwie Hong Kongu.

Tytuł wystawy „Chińscy mistrzowie tuszu” może sugerować, że chodzi o artystów, szukających inspiracji w tradycyjnym malarstwie i kaligrafii, które na Dalekim Wschodzie doskonalono przez długie wieki, traktując jako sztukę, filozofię i medytację.

Współczesna chińska „sztuka tuszu" (shuimo yishu) nie jest jednak tym samym, co dawna kaligrafia. Termin ten oznacza nowy nurt artystyczny, który powstał w połowie lat 80. XX wieku. Tworzący go artyści korzystają wprawdzie z różnorodnych technik malowania i rysowania tuszem, w tym chińskiej kaligrafii, ale zwykle łamią tradycyjny kanon, mieszając sztukę Wschodu i Zachodu i różne media. Na wystawie dominują prace graficzne na papierze, ale są też instalacje i rzeźby.

Niewielu twórców „pisze” tuszem inskrypcje i hieroglify, jak Gu Wenda, czy maluje typowe chińskie pejzaże, jak Yan Kai. Większość poszukuje zderzeń kulturowych kontrastów. Yuan Xioafang potężny rulon papieru dzieli na dwie części. W górnej przedstawia idylliczną górska panoramę, a w dolnej fotografię miasta pełnego drapaczy chmur.

Całość nosi tytuł „Wspaniały krajobraz mego kraju”, pobrzmiewającym dystansem do cywilizacyjnych przemian. Z kolei litografie Shao Ge przedstawiają gigantyczne śmietniska współczesnych miast. I nie ma dla niego znaczenia, czy chodzi o aglomeracje Wschodu czy Zachodu. W przeciwieństwie do niego Yang Guoxin opiewa uroki współczesnych miast, tworząc poetyckie prace z czarno–białych fotografiach, rozmywanych tuszem i urozmaicanych krótkimi wierszami, przypominającymi haiku.

Peng Wei uprawia odmianę „body art”, na realistycznej rzeźbie – kobiecym torsie domalowuje skrzydła Ikara, symbolizujące pragnienie wzlotu. Liang Quan tworzy dadaistyczno–surrealistyczną instalację z oklejonych papierem butelek i słoików i tytułuje ją „Butelki wypełnione pustką”.

Wielu twórców jest wyraźnie zafascynowanych sztuką Zachodu. Plakatowe grafiki Nan Xi z modelkami w różowych sukniach inspiruje „rastrowe” malarstwo Sigmara Polke. Wei Qingji idzie z kolei tropem Andy Warhola, ironicznie przedstawiając produkty McDonalds'a, którym Zachód „kolonizuje” dziś świat. Globalizacja daje o sobie znać na każdym kroku.

Wystawę „Chińscy mistrzowie tuszu" prezentowano w wielu miastach chińskich oraz dwukrotnie w Stanach Zjednoczonych. Po zakończeniu pokazu w Polsce, ekspozycja pokazywana będzie w Budapeszcie, Bukareszcie i Zagrzebiu. W maju przyszłego roku zrewanżujemy się w Chinach Dniami Kultury Polskiej.

[i]„Chińscy mistrzowie tuszu. Tusz we współczesnej sztuce Państwa Środka” – wystawa czynna do 2 paździenika. Organizatorzy: Galeria Sztuki Miasta Shenzen , Instytut Adama Mickiewicza, Ambasada Chin. [/i]

 

 

 

 

 

 

 

 

Współczesna sztuka chińska budzi ogromne zainteresowanie na całym świecie co najmniej od 20 lat. Często oglądaliśmy ją oczami europejskich kuratorów, np. na Biennale w Wenecji – Haralda Szeemanna, czy w warszawskiej Zachęcie w 2003 roku – Marii Brewińskiej. Tym razem mamy okazję przekonać się, co sami kuratorzy i dyrektorzy galerii w Chinach uważają za szczególnie warte uwagi. Pokaz zorganizowała Galeria Sztuki Miasta Shenzen. 10–milionowej dynamicznie rozwijającej się nowoczesnej metropolii na południu, w sąsiedztwie Hong Kongu.

Pozostało 83% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl