Art banking

Od inwestowania indywidualnego po kompleksowe usługi art bankingu instytucji Wealth Management

Aktualizacja: 02.02.2011 22:57 Publikacja: 02.02.2011 22:40

Art banking

Foto: Art&Business

[i]Fragment tekstu Dr. Tomasza Potockiego[/i]

Dzieła sztuki cechuje pewnego rodzaju ekonomiczna dualność. Z jednej strony są traktowane jako dobro konsumpcyjne, którym z wiadomych względów bardziej się delektujemy i doceniamy ich unikalność, aniżeli konsumujemy, natomiast z drugiej, zyskują coraz częściej miano aktywów finansowych, które zapewniają dochody dla ich posiadaczy. W tej części zastanowimy się nad rodzajami cen sztuki oraz omówimy determinanty mikro i makroekonomiczne, które je kształtują.

[srodtytul]Rodzaje cen sztuki [/srodtytul]

Nie ulega wątpliwości, że proces inwestycji w sztukę jest znacznie bardziej skomplikowany aniżeli inwestycje w inne klasy aktywów finansowych. Zaczyna się jednak zawsze od określenia ceny dzieła sztuki, którym jesteśmy zainteresowani. Zwracam uwagę, że tylko profesjonalna i wiarygodna wycena zapewni nam odpowiedni poziom satysfakcji finansowej, emocjonalnej i uchroni od konsekwencji natury prawnej i podatkowej nie wspominając o finansowych.

Znamy trzy różne rodzaje cen sztuki, których stosowanie zależy od odpowiedniego scenariusza rynkowego. Należą do nich:

- Detaliczna cena zastąpienia (RRV – z ang. retailreplacementvalue) – jest to cena po jakiej nastąpiłaby wymiana danego dzieła sztuki w relatywnie krótkim czasie na inne o podobnej jakości. Stosuje się ją głównie dla potrzeb ubezpieczeniowych;

- Rynkowa cena sztuki (FMV – z ang. fair market value) – jest to cena, jaką nabywca byłby skłonny zapłacić podczas aukcji za dane dzieło, przy założeniu, że zarówno sprzedawca jak i nabywca dysponują podobną i pełną wiedzą na temat transakcji. Ten rodzaj wyceny jest stosowany głównie dla określenia ceny aktywów znajdujących się w posiadaniu danej osoby.

- Rynkowa cena zbycia (MCV – z ang. marketablecashvalue) – jest to różnica pomiędzy ceną FMV a wszelkimi kosztami związanymi z upłynnieniem dzieła, m.in. prowizje, ubezpieczenie itd. Tego rodzaju ceny są stosowane na przykład w przypadku rozwodów, gdy aktywa małżonków muszą zostać podzielone.

[i]Dr Tomasz Potocki Managing Partner – Wealth Pattern [/i]

[ramka]Więcej do przeczytania w najnowszym wydaniu miesięcznika Art & Business.

[link=http://www.abbeyhouse.pl]www.abbeyhouse.pl[/link][/ramka]

[i]Fragment tekstu Dr. Tomasza Potockiego[/i]

Dzieła sztuki cechuje pewnego rodzaju ekonomiczna dualność. Z jednej strony są traktowane jako dobro konsumpcyjne, którym z wiadomych względów bardziej się delektujemy i doceniamy ich unikalność, aniżeli konsumujemy, natomiast z drugiej, zyskują coraz częściej miano aktywów finansowych, które zapewniają dochody dla ich posiadaczy. W tej części zastanowimy się nad rodzajami cen sztuki oraz omówimy determinanty mikro i makroekonomiczne, które je kształtują.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl