Wystawa potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku w MOCAK-u Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

Prace Mariny Abramović, Krzysztofa Wodiczki, Cristiny Lucas i Mirosława Bałki na 30. wystawie Rady Europy "Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku" w MOCAK-u Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Aktualizacja: 16.10.2013 10:55 Publikacja: 15.10.2013 19:30

Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku

Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku

Foto: MOCAK

Wernisaż wystawy dzieł, które demaskują społeczne tabu, piętnują systemy kontroli i odnoszą się do polityki rządów odbędzie się 17 października.

Wolność to temat często podejmowany przez współczesną sztukę. Doświadczenia II wojny światowej i totalitaryzmu do dziś budzą szczególne zainteresowanie twórców. Refleksja nad zniewoleniem obecna jest w pracach najwybitniejszych artystów. Pokazując ich dzieła, kuratorzy 30. wystawy Rady Europy Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku stawiają widzom pytanie, w jaki sposób jednostka pragnie żyć i próbuje rozliczyć się z historią. Chcą również ukazać różnorodność postaw wobec autorytarnych rządów. Intencją kuratorów ekspozycji jest wywołanie refleksji wokół problemów praw człowieka, równości, demokracji i autonomii jednostki.

Na wystawie zostaną zaprezentowane prace 37 artystów z 19 krajów europejskich. Wśród niech zobaczymy m.in. film dokumentujący akcję Yves'a Klein'a z cyklu Anthropométries de l'Époque bleue, która odbyła się 9 marca 1960 roku w Paryżu. Cykl składa się z prawie 180 obrazów, ukazujących żywe stemple z nagich ciał, pokrytych niebieską farbą. Aspekty granic cielesności i psychiki dokumentuje z kolei wideo Thomas Lips (The Star) Mariny Abramović. Serbska artystka w akcji performatywnej świadomie poddała swoje ciało i umysł torturom, badając możliwości kontroli i władzy nad sobą. Równie silny przekaz ma prezentowana w ekspozycji wideoinstalacja Mirosława Bałki BlueGasEyes, należąca do Kolekcji MOCAK-u. Krążki ognia na palnikach kuchenki gazowej tworzą wibrujące, estetyczne wzory. Postrzeganie tego obrazu zmienia się, kiedy syk gazu przywołuje skojarzenie z tragicznymi wydarzeniami Holocaustu.

Wystawie towarzyszyć będzie polsko-angielski katalog. Autorami publikowanych w nim tekstów są: Zygmunt Bauman – socjolog i filozof, Monika Flacke – historyk i historyk sztuki, Thorbjørn Jagland – norweski polityk oraz Maria Anna Potocka – krytyk i kurator sztuki, dyrektor MOCAK-u.

Inicjatorem i koordynatorem projektu jest Deutsches Historisches Museum w Berlinie, w którym jesienią 2012 roku zaprezentowano pierwszą odsłonę wystawy. Kolejne odbyły się w Mediolanie (Palazzo Reale) i Tallinnie (Eesti Kunstimuuseum – Kumu Kunstimuuseum). W Krakowie zainaugurowana zostanie jego nowa wersja. Współfinansowany przez Komisję Europejską projekt jest 30. jubileuszową wystawą organizowaną pod patronatem Rady Europy.

Artyści biorący udział w wystawie: Adel Abdessemed, Marina Abramović, Absalon, AES+F, Pilar Albarracín, Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Blue Soup Group (Alex Dobrov, Daniel Lebedev, Alexander Lobanov, Valery Patkonen), Sergey Bratkov, Marcel Broodthaers, Günter Brus, Jordi Colomer, Oskar Dawicki, Jiří David, Zofia i Oskar Hansen, Sanja Iveković, Nikita Kadan, Yves Klein, György Kovásznai, Oleg Kulik, Kwiekulik, Lars Laumann, Victor Lind, Richard Long, Cristina Lucas, Vladimir Mitrev, Neša Paripović, Art?ras Raila, Józef Robakowski & Tadeusz Junak & Ryszard Meissner, Ulrike Rosenbach, Vladimir Seleznyov & Alexander Sitnikov, Sabina Shikhlinskaya, Janek Simon, VALIE EXPORT, Wolf Vostell, Krzysztof Wodiczko, Erwin Wurm, Nil Yalter.

„Obalenie Wojen" Krzysztofa Wodiczki.

26 października na Targach Książki odbędzie się premiera polskiego wydania książki „Obalenie Wojen" Krzysztofa Wodiczki.

„Obalenie wojen" to część projektu artystycznego Krzysztofa Wodiczko. Artysta omawia na łamach publikacji istotne kwestie społeczno-polityczne  i przedstawia szczegółową analizę swojej propozycji fikcyjnemu Światowemu Instytutowi na rzecz Obalenia Wojen. Propozycja ta wiąże się z wzniesieniem „pomnika nie-wojny" jako konstrukcji obudowującej Łuk Triumfalny w Paryżu. Oryginalna wersja bogato ilustrowanej książki „The abolition of war" ukazała się w języku angielskim w 2012 roku.

30. wystawa Rady Europy

Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku

Wernisaż: 17.10.2013

Wystawa trwa od 18.10.2013 do 26.1.2014

Kuratorzy wystawy: Monika Kozioł, Delfina Piekarska

Koordynator wystawy: Jeanne Pagin

Współpraca: Monika Flacke, Rania Sid Otmane (Deutsches Historisches Museum w Berlinie)

Wernisaż wystawy dzieł, które demaskują społeczne tabu, piętnują systemy kontroli i odnoszą się do polityki rządów odbędzie się 17 października.

Wolność to temat często podejmowany przez współczesną sztukę. Doświadczenia II wojny światowej i totalitaryzmu do dziś budzą szczególne zainteresowanie twórców. Refleksja nad zniewoleniem obecna jest w pracach najwybitniejszych artystów. Pokazując ich dzieła, kuratorzy 30. wystawy Rady Europy Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku stawiają widzom pytanie, w jaki sposób jednostka pragnie żyć i próbuje rozliczyć się z historią. Chcą również ukazać różnorodność postaw wobec autorytarnych rządów. Intencją kuratorów ekspozycji jest wywołanie refleksji wokół problemów praw człowieka, równości, demokracji i autonomii jednostki.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl