Dobry pracownik szuka dobrej firmy

Nasz nowy projekt „Pracodawca Rzeczpospolitej" wskaże liderów rynku pracy, którzy nie tylko wygrywają walkę o talenty, ale i zwiększają przewagę nad ogółem firm.

Publikacja: 26.11.2018 20:00

Dobry pracownik szuka dobrej firmy

Foto: Adobe Stock

W listopadowym badaniu GUS już ponad połowa firm w budownictwie, ponad 40 proc. w przemyśle i jedna trzecia w usługach wskazuje niedobór pracowników o odpowiednich kwalifikacjach jako jedną z głównych barier w działalności. W dodatku ta bariera jest teraz dużo bardziej uciążliwa niż przed rokiem.

Czytaj także: Zbliża się zmierzch rynku pracownika 

Dane GUS są kolejnym dowodem na to, że umiejętność zdobycia i utrzymania dobrych pracowników stała się jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych w biznesie.

Odrobiona lekcja

Na największą przewagę mogą liczyć firmy, którzy skutecznie zabiegają o tzw. talenty, czyli ludzi, którzy nie tylko mają potrzebne firmie kwalifikacje, ale są także zaangażowani w pracę i zmotywowani do rozwoju. W dołączeniu do takich firm ma pomóc nasz nowy projekt „Pracodawca Rzeczpospolitej". Jego główną częścią jest planowany na 12 grudnia br. i bazujący na danych finansowych ranking czołowych pracodawców – przedsiębiorstw, które w ostatnich latach dynamicznie zwiększały zatrudnienie i wynagrodzenia, mogąc się również pochwalić dobrą kondycją finansów, w tym dodatnią rentownością.

Istotny wpływ na poprawę przychodów i rentowności ma zaangażowanie pracowników, które po ubiegłorocznym spadku w tym roku ponownie wzrosło – jak wynika z najnowszego badania Aon Best Employers, firmy doradczej Aon Hewitt, która jest partnerem naszego projektu. O ile w 2017 r. odsetek Polaków zaangażowanych w swoją pracę, po spadku o 3 pkt proc. (48 proc.) był najniższy od czterech lat, o tyle obecnie wynosi już 50 proc. Nic dziwnego, skoro aż w 54 z 74 badanych aspektów środowiska pracy odnotowano wzrost w porównaniu z rokiem 2017. Jak zaznacza Magdalena Warzybok, dyrektor w Aon Hewitt, jest to spektakularna zmiana tendencji zaobserwowanej w 2017 r., gdy większość aspektów (71 na 77) oceniono niżej niż rok wcześniej.

Według niej polscy pracodawcy (a przynajmniej wielu z nich) odrobili lekcję i zaczęli bardziej dbać o sprostanie oczekiwaniom pracowników.

Aż o 8 punktów (do 45 proc.) powiększyła się np. grupa przekonanych, że sukces firmy przekłada się na ich wynagrodzenie. O 4 pkt proc. wzrósł z kolei udział osób twierdzących, że w ich firmie dotrzymuje się obietnic składanych pracownikom (42 proc.), a już niemal siedmiu na dziesięciu twierdzi, że rozumie, w jaki sposób postawione im cele wiążą się z celami firmy.

Najpierw posprzątać

Jak jednak zwraca uwagę Magdalena Warzybok, w tym roku wyraźnie wzrósł dystans między najlepszymi pracodawcami a ogółem badanych firm w Polsce. Wprawdzie również ta druga grupa odnotowała wyraźna poprawę w ocenach pracowników (sprzyjała temu hossa na rynku pracy i związana z nią konkurencja o kandydatów, która wymusiła na firmach podwyżki, inwestycje w świadczenia dodatkowe i większą dbałość o załogę), ale wśród najlepszych pracodawców ta poprawa była jeszcze wyraźniejsza.

W najlepszych firmach odsetek zaangażowanych zwiększył się w ciągu ostatniego roku aż o 5 pkt proc. i sięga już 77 proc. Przy czym aż 42 proc. z nich to osoby wysoko zaangażowane (ponad dwukrotnie więcej niż wśród ogółu firm).

Niemal siedmiu na dziesięciu pracowników najlepszych firm twierdzi, że ich zarząd traktuje ludzi jako największą wartość (to o 32 pkt proc. więcej niż średnio w Polsce), ponad dwie trzecie zaś czuje się sprawiedliwie wynagradzanych (wśród ogółu firm takich opinii jest o połowę mniej).

Kronospan, partner główny projektu „Pracodawca Rzeczpospolitej", przyznaje, że budowanie wizerunku dobrego pracodawcy wymaga szeregu aktywności oraz inicjatyw. Firma, która widzi w pracownikach autorów swojego sukcesu, zaznacza, że wdraża różne skierowane do nich inicjatywy, w tym przyzakładowe przedszkole, klasy patronackie szkolnictwa zawodowego czy praktyki wakacyjne dla młodzieży.

– Wyniki naszego badania pokazują, że w budowaniu angażującego środowiska pracy, lojalności pracowników i ich motywacji nie ma dróg na skróty – podkreśla Magdalena Warzybok. Nie warto więc próbować równać do najlepszych, kopiując ich programy benefitów czy kulturę wartości, zanim się nie rozwiąże wewnętrznych problemów w firmie i nie odpowie na podstawowe potrzeby pracowników – dotyczące m.in. sprawiedliwego wynagradzania, doceniania ludzi czy dobrej organizacji procesów.

– Najpierw trzeba posprzątać, a potem przyjdzie czas na dekorowanie – zaznacza ekspertka Aon Hewitt.

W listopadowym badaniu GUS już ponad połowa firm w budownictwie, ponad 40 proc. w przemyśle i jedna trzecia w usługach wskazuje niedobór pracowników o odpowiednich kwalifikacjach jako jedną z głównych barier w działalności. W dodatku ta bariera jest teraz dużo bardziej uciążliwa niż przed rokiem.

Czytaj także: Zbliża się zmierzch rynku pracownika 

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Najbardziej atrakcyjne branże dla polskich pracowników. Jest nowy lider
Rynek pracy
Coraz więcej ciekawych ofert pracy dla zewnętrznych pracowników
Rynek pracy
Chcemy zarabiać na Zachodzie, ale mieszkając w Polsce
Rynek pracy
Czterdziestolatkowie to najliczniejszy rocznik pracujących
Rynek pracy
Polacy nie boją się zwolnień. Bo wcale nie ma ich tak dużo