Reklama

Kobiety nie mogą nosić okularów w pracy? Burza w japońskich socialmediach

Japońska socjolożka nie ma wątpliwości, że za zakazem stoi dyskryminacja. Firmy mają inne wytłumaczenia.

Aktualizacja: 08.11.2019 17:02 Publikacja: 08.11.2019 15:33

Kobiety nie mogą nosić okularów w pracy? Burza w japońskich socialmediach

Foto: Bloomberg

Niektóre japońskie firmy domagają się od swoich pracownic aby w pracy rozstawały się z okularami. Tłumaczenia firm, co do zasadności zakazu noszenia okularów, są różne – linie lotnicze tłumaczą to względami bezpieczeństwa, sieci detaliczne twierdzą natomiast, że ich pracownice mają w okularach „zimny wygląd", a firmy kosmetyczne uważają, że okulary uniemożliwiają prawidłowy wygląd makijażu. Praktyki te, o których poinformowały niektóre japońskie media, wywołały burzę w mediach społecznościowych, gdzie popularność zyskał odpowiedni hasztag, tłumaczący się na „okulary są zakazane".

Czytaj także: Japońska para musiała przepraszać za to, że zaszła w ciążę "poza kolejką"

W przypadku zakazu noszenia okularów socjolożka z Uniwersytetu w Kioto, profesorka Kumiko Nemoto, nie ma wątpliwości co do tego, że jest on tylko i wyłącznie dyskryminacją.

- Powody, dla których kobiety miałyby nie nosić okularów w pracy, naprawdę nie mają sensu. Chodzi tylko o płeć. Jest to dyskryminujące – cytuje BBC profesorkę.

Czytaj także: Koniec picia z szefami po pracy

Reklama
Reklama

Sprawa, choć wypływa teraz, ma długą tradycję i ma podobne przyczyny, co kwestia zmuszania kobiet do chodzenia w butach na wysokim obcasie niezależnie od charakteru pracy. Przeciwko zmuszaniu do chodzenia na wysokim obcasie protestowała Yumi Ishikawa, aktorka i pisarka, w czasie gdy pracowała w zakładzie pogrzebowym.

Zmuszanie do noszenia wysokich obcasów sprowokowało w Japonii ruch #KuToo, nawiązujący zarówno do ruchu #MeToo, jak i do gry słów – po japońsku „obuwie" można wymawiać jako „kutsu", a „cierpienie" jako „kuts?". Sprawę zaognił także jeden z ministrów, który stwierdził, że firmy „powinny zmuszać do noszenia wysokich obcasów". Oczywiście kobiety, nie mężczyzn.

Kumiko Nemoto nie ma wątpliwości, że trwające dyskusje dotyczące okularów czy butów na wysokim obcasie wynikają z tego, że kobiety postrzega się w Japonii przede wszystkim przez pryzmat wyglądu.

Rynek pracy
W 2026 r. firmy będą musiały walczyć o specjalistów AI i cybersecurity
Rynek pracy
Co dziewiąty pracujący w Polsce ma tylko umowę zlecenie – dane GUS
Rynek pracy
Coraz mniej wakatów na zamrożonym rynku pracy
Rynek pracy
Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników
Rynek pracy
Dyrektywa Women on Boards – co o niej wiedzą Polacy?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama