Pracodawca zdejmie z głowy ciężąr domowych obowiązków

Firmy zaczynają przychodzić pracownikom z pomocą w wypełnianiu domowych obowiązków.

Publikacja: 22.10.2014 11:00

Dla znacznej części polskich pracowników wolny czas jest w ciągu tygodnia luksusem.  Co drugi nie ma   na co dzieńnawet dwóch godzin dla siebie – wykazało badanie instytutu Homo Homini, do którego dotarła „Rz". Trudno się temu dziwić, skoro według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju przeciętny Polak poświęca na pracę ponad 1,9 tys. godzin rocznie, o 164 więcej niż średnia w krajach OECD.

– Obciążenie pracą w Polsce jest bardzo nierównomiernie rozłożone. Z jednej strony mamy dużą liczbę osób bezrobotnych i biernych zawodowo, a z drugiej tych, którzy pracują przez większość dnia ?– zwraca uwagę Krzysztof Kosy, psycholog pracy.

Po pracy do sprzątania

Modny od kilku lat work-life balance, czyli równowaga między pracą a życiem prywatnym, przychodzi nam dość trudno. Tym bardziej że poza pracą sporą część dnia pochłaniają domowe obowiązki. Według danych OECD mężczyźni poświęcają na nie średnio ponad 2,5 godziny dziennie, kobiety zaś niemal dwa razy więcej. Nic więc dziwnego, że w badaniu Homo Homini przeprowadzonym na zlecenie firmy Libentis Business Services to właśnie kobiety dominują w tej najbardziej zajętej grupie – ponad sześć na dziesięć pań ma „mniej niż dwie godziny" wolnego czasu.

Nie tylko im żonglowanie obowiązkami zawodowymi i domowymi nie zawsze wychodzi – ponad siedmiu na dziesięciu Polaków ocenia, że próbując je pogodzić, zaniedbuje jakieś życiowe sprawy. Brakuje nam czasu dla znajomych i dla rodziny, na przyjemności i hobby, a czasem nawet na odpoczynek i sen. Jednak najczęściej – i to niezależnie od płci – wyrzuty sumienia wywołuje  zaniedbywanie prania i sprzątania.

To właśnie te obowiązki najchętniej byśmy komuś powierzyli – zwłaszcza kobiety, które oddałyby też gotowanie (mężczyźni chętniej pozbyliby się kłopotów związanych z załatwianiem urzędowych spraw). Nawet jeśli widać różnice w wyborze obowiązków, to ponad ośmiu na dziesięciu pracujących Polaków deklaruje, że chętnie rozstałoby się z częścią swych domowych zadań.

Reklama
Reklama

W praktyce jest to jednak dużo trudniejsze,co widać też w raporcie Libentis -prawie co piąty z badanych Polaków nie chciałby nikomu powierzyć domowych obowiązków.

Jak ocenia Krzysztof Kosy, po latach w PRL zostało nam przywiązanie do swojej własności, o którą lubimy też sami zadbać – zgodnie z powiedzeniem „pańskie oko konia tuczy". To się jednak zmienia w młodym pokoleniu, które wysoko ceni wolny czas.

Na Zachodzie zapracowani menedżerowie i przedsiębiorcy już od lat korzystają z usług concierge. Pod tą francuską nazwą kryje się wsparcie osobistego doradcy, który za odpowiednią opłatą zdejmie z głowy codzienne sprawy, a w razie potrzeby zajmie się też tymi niecodziennymi. W Polsce takie usługi dopiero raczkują – jako elitarny bonus dla klientów bankowości prywatnej albo dla mieszkańców luksusowych apartamentowców.

Jako benefit, czyli pozapłacowy dodatek dla pracowników, są jeszcze rzadsze ?– pierwsze próby rozwoju ukróciła kryzysowa fala oszczędności w firmach.Teraz jednak – wraz z poprawą koniunktury i narastającą wojną o talenty – ich znaczenie może wzrosnąć. Na to liczą Marcin Sobczak i Milos Dragović, założyciele firmy Libentis, która oferuje firmom benefit ułatwiający życie zapracowanym specjalistom i menedżerom.

Lepsze niż podwyżka

Marcin Sobczak (który problem braku czasu dobrze zna z okresu pracy w consultingu) zaznacza, że „menedżer osobisty Libentis" nie jest typowym concierge. – To bardziej jak asset management, choć w tym przypadku nie chodzi o zarządzanie kapitałem, ale czasem. Taki life style management – wyjaśnia szef Libentis.

Według jej analiz użytkownicy usługi – głównie menedżerowie i  profesjonaliści – najczęściej korzystają z pomocy osobistego menedżera w przypadku napraw w domu albo w samochodzie. Z czasem, gdy już nabiorą zaufania, chętniej zlecają mu pomoc w bardziej prywatnych sprawach, jak wyszukanie dobrej niani dla dziecka czy też zorganizowanie wyjazdu na wakacje. Jak podkreśla Marcin Sobczak, w przypadku osobistego menedżera bardzo ważny jest bezpośredni kontakt z klientem, co zwiększa zaufanie i ułatwia współpracę.

Reklama
Reklama

Na razie Libentis ma kilku firmowych klientów, głównie w Warszawie, ale zaczyna się też rozwijać w innych miastach. Może w tym pomóc rosnąca popularność pozapłacowych świadczeń. Firmy przekonały się, że benefity pomagają zwiększyć efektywność ludzi, którzy mając prywatną opiekę medyczną, nie tracą czasu na kolejki w publicznych przychodniach.

Nie muszą też brać zwolnienia na chore dziecko -  jeśli firma im zafunduje  opiekuńczo-pielęgniarski pakiet spółki Baby&Care. Mając z kolei firmową pomoc w domowych obowiązkach, rzadziej będą załatwiać prywatne sprawy w godzinach pracy.

Atrakcyjne benefity często skuteczniej zwiększają motywację i lojalność pracownika niż podwyżka. – Kilkaset złotych więcej nie robi wrażenia na dobrze zarabiających specjalistach i menedżerach. Dużo lepiej motywuje dobrze dobrany do ich potrzeb benefit – ocenia Marcin Sobczak.

Dla znacznej części polskich pracowników wolny czas jest w ciągu tygodnia luksusem.  Co drugi nie ma   na co dzieńnawet dwóch godzin dla siebie – wykazało badanie instytutu Homo Homini, do którego dotarła „Rz". Trudno się temu dziwić, skoro według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju przeciętny Polak poświęca na pracę ponad 1,9 tys. godzin rocznie, o 164 więcej niż średnia w krajach OECD.

– Obciążenie pracą w Polsce jest bardzo nierównomiernie rozłożone. Z jednej strony mamy dużą liczbę osób bezrobotnych i biernych zawodowo, a z drugiej tych, którzy pracują przez większość dnia ?– zwraca uwagę Krzysztof Kosy, psycholog pracy.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Rynek pracy
Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi
Rynek pracy
„FAZ”: Dlaczego Polacy nie chcą już pracować w Niemczech?
Rynek pracy
Dobra sytuacja na rynku pracy w USA może zniechęcić Fed do cięcia stóp
Rynek pracy
Prezes Manpower Group: na rynkach pracy w Europie panuje chłód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama