Benefity szyte na miarę

Połowa pracowników chciałaby, by pracodawcy wpierali ich finansowo. Ważne, aby mogli z tego wsparcia skorzystać też najbliżsi.

Publikacja: 16.09.2024 04:30

Benefity szyte na miarę

Foto: Adobe Stock

Czterech na dziesięciu pracowników uważa, że firmy mają dla nich przestarzałe i niemotywujące świadczenia pozapłacowe. Tak wynika z badania „Benefit Trendbook 2025” opracowanego na podstawie ogólnopolskich badań przez Pluxee Polska. „Rzeczpospolita” publikuje jego wyniki jako pierwsza.

78 proc. pracowników oczekuje transparentności zasad wynagradzania na różnych stanowiskach i działach w firmie. Chcę znać kryteria decydujące o wysokości wynagrodzeń. Jednak – jak wynika z badań – prawie co trzeci zatrudniony (30 proc.) nie ma informacji na temat składników wynagrodzenia poza pensją. Dla ponad połowy badanych benefity są istotną alternatywą w sytuacji, gdy podwyżki nie są możliwe. Co więcej, w opinii pracowników podnoszą one atrakcyjność firmy, nawet jeśli nie oferuje ona wzrostu płac.

– Pracownicy oczekują, że benefity będą nie tylko dodatkiem, ale realnym wsparciem na co dzień, a także czymś, co pozwala na „drobne przyjemności”, o których każdy pracownik zdecyduje we własnym zakresie – komentuje wyniki badania Arkadiusz Rochala, dyrektor zarządzający w Pluxee Polska. Wynika z nich, iż 60 proc. ankietowanych chciałoby dostać świadczenia wpisujące się w ich potrzeby, takie, z których mogą skorzystać najbliżsi (55 proc.) oraz w przypadku których nie ma ograniczenia czasu i miejsca (53 proc.) ich realizacji.

Ekspert zwraca uwagę na dopasowanie benefitów do potrzeb z uwzględnieniem różnic pokoleniowych oraz grupy pracowników. Warto, by firmy zaoferowały świadczenia po tym, jak zbiorą od pracowników informacje, czego faktycznie potrzebują. – Analityczny aspekt strategii benefitowej jest ważny, aby pracodawca zapewnił sobie zwrot z inwestycji. Źle dopasowane świadczenia nie przełożą się na wykorzystanie potencjału ani dobre Employee Value Proposition i w efekcie finansowe nakłady okażą się przepalonym budżetem – dodaje.

I choć prezenty okazjonalne (karty przedpłacowe i bony) oraz pakiety medyczne są dla większej grupy pracowników ważniejsze (ponad połowy) niż dofinansowanie posiłków (36 proc.), to jednak to ostatnie dla 77 proc. jest wyraźną ulgą dla domowego budżetu, a ponad połowa (54 proc.) uznałaby to za motywację do powrotu do biura.

Czterech na dziesięciu badanych uważa za ważne świadczenia także: ubezpieczenia na zdrowie i życie oraz dofinansowanie dojazdów do pracy.

Autorzy badania przypominają, że tylko co czwarty pracodawca regularnie bada, jak oferta świadczeń jest oceniana przez pracowników.

Czterech na dziesięciu pracowników uważa, że firmy mają dla nich przestarzałe i niemotywujące świadczenia pozapłacowe. Tak wynika z badania „Benefit Trendbook 2025” opracowanego na podstawie ogólnopolskich badań przez Pluxee Polska. „Rzeczpospolita” publikuje jego wyniki jako pierwsza.

78 proc. pracowników oczekuje transparentności zasad wynagradzania na różnych stanowiskach i działach w firmie. Chcę znać kryteria decydujące o wysokości wynagrodzeń. Jednak – jak wynika z badań – prawie co trzeci zatrudniony (30 proc.) nie ma informacji na temat składników wynagrodzenia poza pensją. Dla ponad połowy badanych benefity są istotną alternatywą w sytuacji, gdy podwyżki nie są możliwe. Co więcej, w opinii pracowników podnoszą one atrakcyjność firmy, nawet jeśli nie oferuje ona wzrostu płac.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Rynek pracy
Dobre wiadomości z USA: bezrobocie maleje, przybywa miejsc pracy
Rynek pracy
Pokolenie Z wnosi perspektywę "błękitnego oceanu". Eksperci: Firmy powinny to wykorzystać
Rynek pracy
Koniec z klepaniem po plecach. Pokolenie Z ma nowe wyzwanie dla szefów
Rynek pracy
Udział kobiet we władzach spółek, zamiast w Polsce rosnąć, maleje