Reklama

Benefity szyte na miarę

Połowa pracowników chciałaby, by pracodawcy wpierali ich finansowo. Ważne, aby mogli z tego wsparcia skorzystać też najbliżsi.

Publikacja: 16.09.2024 04:30

Benefity szyte na miarę

Foto: Adobe Stock

Czterech na dziesięciu pracowników uważa, że firmy mają dla nich przestarzałe i niemotywujące świadczenia pozapłacowe. Tak wynika z badania „Benefit Trendbook 2025” opracowanego na podstawie ogólnopolskich badań przez Pluxee Polska. „Rzeczpospolita” publikuje jego wyniki jako pierwsza.

78 proc. pracowników oczekuje transparentności zasad wynagradzania na różnych stanowiskach i działach w firmie. Chcę znać kryteria decydujące o wysokości wynagrodzeń. Jednak – jak wynika z badań – prawie co trzeci zatrudniony (30 proc.) nie ma informacji na temat składników wynagrodzenia poza pensją. Dla ponad połowy badanych benefity są istotną alternatywą w sytuacji, gdy podwyżki nie są możliwe. Co więcej, w opinii pracowników podnoszą one atrakcyjność firmy, nawet jeśli nie oferuje ona wzrostu płac.

– Pracownicy oczekują, że benefity będą nie tylko dodatkiem, ale realnym wsparciem na co dzień, a także czymś, co pozwala na „drobne przyjemności”, o których każdy pracownik zdecyduje we własnym zakresie – komentuje wyniki badania Arkadiusz Rochala, dyrektor zarządzający w Pluxee Polska. Wynika z nich, iż 60 proc. ankietowanych chciałoby dostać świadczenia wpisujące się w ich potrzeby, takie, z których mogą skorzystać najbliżsi (55 proc.) oraz w przypadku których nie ma ograniczenia czasu i miejsca (53 proc.) ich realizacji.

Ekspert zwraca uwagę na dopasowanie benefitów do potrzeb z uwzględnieniem różnic pokoleniowych oraz grupy pracowników. Warto, by firmy zaoferowały świadczenia po tym, jak zbiorą od pracowników informacje, czego faktycznie potrzebują. – Analityczny aspekt strategii benefitowej jest ważny, aby pracodawca zapewnił sobie zwrot z inwestycji. Źle dopasowane świadczenia nie przełożą się na wykorzystanie potencjału ani dobre Employee Value Proposition i w efekcie finansowe nakłady okażą się przepalonym budżetem – dodaje.

Reklama
Reklama

I choć prezenty okazjonalne (karty przedpłacowe i bony) oraz pakiety medyczne są dla większej grupy pracowników ważniejsze (ponad połowy) niż dofinansowanie posiłków (36 proc.), to jednak to ostatnie dla 77 proc. jest wyraźną ulgą dla domowego budżetu, a ponad połowa (54 proc.) uznałaby to za motywację do powrotu do biura.

Czterech na dziesięciu badanych uważa za ważne świadczenia także: ubezpieczenia na zdrowie i życie oraz dofinansowanie dojazdów do pracy.

Autorzy badania przypominają, że tylko co czwarty pracodawca regularnie bada, jak oferta świadczeń jest oceniana przez pracowników.

Rynek pracy
Dyrektywa Women on Boards – co o niej wiedzą Polacy?
Rynek pracy
Ważna jest nie tylko płaca
Rynek pracy
Masowe zwolnienia na Węgrzech. Potężne braki na rynku pracy Ukrainy i Rosji
Rynek pracy
Gdzie pracują bezdomni? Głównie w szarej strefie. Boją się komorników
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rynek pracy
Agencje zatrudnienia dostrzegły oznaki poprawy na rynku pracy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama