Te kompetencje będą potrzebne we współpracy ze sztuczną inteligencją

Bez umiejętności krytycznego myślenia, oceny analitycznej, inteligencji emocjonalnej, a także solidnej wiedzy, nie tylko będzie trudno w pełni wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji, ale też znaleźć dobrze płatną pracę.

Publikacja: 15.05.2023 03:00

Te kompetencje będą potrzebne we współpracy ze sztuczną inteligencją

Foto: Adobe Stock

Jak sobie wyobrażamy przyszłość pracy wspieranej przez sztuczną inteligencję, a konkretnie generatywne platformy sztucznej inteligencji, w tym ChatGPT? Okazuje się, że zarówno pracownicy, jak i szefowie firm najczęściej liczą na to, że AI pozwoli oszczędzić czas i pomoże pracować mądrzej, bez informacyjnego przeładowania. Tak wynika z tegorocznej edycji badania The Work Trend Index firmy Microsoft, które w lutym i w marcu tego roku objęło 31 tys. etatowych i kontraktowych pracowników, w tym top menedżerów, w 31 krajach świata.

Szybka wysoka jakość

Określając bardziej dokładnie wizję swojej pracy w 2030 r., wskazywali, że z pomocą sztucznej inteligencji będzie można wykonać wysokiej jakości pracę w o połowę krótszym czasie i wybrać najlepsze sposoby wykorzystania swojej energii, tym bardziej że dzięki AI nie będzie już trzeba obciążać się niepotrzebnymi lub nieistotnymi informacjami.

Zarówno pracownicy, jak i ich szefowie liczą na to, że sztuczna inteligencja zwiększy efektywność pracy przy utrzymaniu albo nawet poprawie jej jakości. Jest jednak pewien warunek – trzeba umieć wykorzystać możliwości AI, a to będzie wymagało określonych kompetencji.

Jak podkreślają autorzy raportu The Work Trend Index, chcąc „zatrudnić” AI jako swojego asystenta, musimy przestawić się na nowy sposób pracy i nauczyć umiejętnego wykorzystania tej technologii. Trzeba na przykład nauczyć się, kiedy warto sięgnąć po wsparcie AI, jak pisać trafne podpowiedzi (prompty) nakierowujące GPT na uzyskanie właściwych wyników, jak oceniać jej pracę i sprawdzać, czy sztuczna inteligencja nie uległa uprzedzeniom.

Czytaj więcej

Podcinamy gałąź, na której siedzimy. Coraz więcej zwalamy na ChatGPT

Być partnerem dla AI

Nowych wymagań jest sporo, z czego zdają sobie sprawę szefowie firm. Aż 82 proc. ankietowanych przez Microsoft liderów biznesu uważa, że pracownicy będą potrzebowali nowych umiejętności, by dobrze przygotować się na rozwój AI. Jak jednak wynika z badania, kluczowe dla zdobycia nowych umiejętności będą kompetencje, które już od dłuższego czasu różni eksperci (autorzy raportów World Economic Forum o przyszłości pracy) wskazują jako te przyszłościowe.

Listę otwiera krytyczne myślenie połączone z analityczną oceną sytuacji i umiejętnością rozwiązywania złożonych problemów, a kolejne miejsca zajmują: elastyczność, inteligencja emocjonalna i kreatywne podejście w ocenie sytuacji.

Dlaczego tak ważne jest krytyczne myślenie? Jak wyjaśnia dr Tomasz Gajderowicz, ekspert rynku pracy z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, w swoich odpowiedziach AI daje wycinek, syntezę tego, co jest w internecie, bez oceny jakości źródeł informacji. W rezultacie mamy ogromne ryzyko powielania błędnych informacji i to na niespotykaną wcześniej skalę.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja wkracza do firm. Czy pracownicy przestaną być potrzebni?

Ekspert zaznacza, że do tego, by myśleć krytycznie, niezbędna jest głęboka wiedza. AI potrzebuje bardzo dobrze wyedukowanego partnera, bo do tego, by zadać odpowiednie pytanie i ocenić odpowiedzi AI, musimy dobrze znać daną dziedzinę.

– To mit, że sztuczna inteligencja zastąpi nam wiedzę – twierdzi Tomasz Gajdarowicz. Wyjaśnia, że chodzi tu zarówno o wiedzą podstawową (foundational knowledge) – w tym umiejętność czytania ze zrozumieniem, rozumowanie matematyczne i szeroką wiedzę o świecie – jak również o wiedzę w konkretnej dziedzinie, w której chcemy skorzystać z pomocy GPT. Ta druga pozwoli zadawać odpowiednie pytania i ukierunkować sztuczną inteligencję na pożądane efekty. W tym celu potrzebna też będzie umiejętna weryfikacja faktów.

GPT w ofertach pracy

Na zagrożenie związane z bezkrytycznym używaniem AI, bez umiejętności weryfikacji rezultatów jej pracy zwraca uwagę dr Maciej Jakubowski z WNE. Przypomina, że kompetencje wskazywane dzisiaj jako kluczowe do współpracy z AI zawsze były ważne. Natomiast dzisiaj ich znaczenie zwiększa zmiana struktury zawodów – coraz więcej z nich opiera się na nierutynowych zadaniach, bo te rutynowe będą zastępowane przez AI.

Czytaj więcej

Komu zabierze pracę ChatGPT? WEF: W pięć lat zniknie 14 mln posad

Jak zaznaczają autorzy The Work Trend Index, sprawna współpraca z AI (taka, która umożliwia wprowadzanie poprawek i usprawnień, aż do uzyskania pożądanego efektu) będzie w przyszłości kluczową umiejętnością każdego pracownika. Ta przyszłość może być już niedaleka; według kwietniowego sondażu amerykańskiego serwisu HR, ResumeBuilder.com, który objął w USA tysiąc firm rekrutujących nowych pracowników, dziewięć na dziesięć z nich szukało kandydatów umiejących sprawnie korzystać z GPT.

W ciągu kilku miesięcy, od końca listopada 2022 r., gdy na rynku pojawił się ChatGPT, na portalu LinkedIn prawie dwukrotnie (o 79 proc.) wzrosła liczba ofert pracy z odniesieniem do GPT. Kluczowa jest umiejętność formułowania trafnych podpowiedzi – promptów, a jednocześnie błyskawicznie rośnie rynek pracy dla „prompt engineers”, którzy przeszkolą AI w dostarczaniu lepszych odpowiedzi. W USA specjaliści w tej dziedzinie mogą liczyć na zarobki rzędu 280–375 tys. dolarów rocznie.

Warunek sukcesu

Zdaniem Wojciecha Szambelana, który kieruje polskim oddziałem amerykańskiego fintechu Affirm, efektywne wykorzystywanie AI w pracy będzie też wymagało upewnienia się, że my – ludzie – skupiamy się na tej części pracy, której sztuczna inteligencja nie jest w stanie zrealizować. – To, co pozostanie w rękach pracowników, to zdolność do właściwego definiowania i tworzenia kierunku dla rozwoju usług, produktów czy nowych technologii – ocenia Szambelan.

Według niego wydaje się oczywiste, że wraz z rozpowszechnieniem się narzędzi AI pojawi się zapotrzebowanie na nowych specjalistów. Począwszy od ekspertów, którzy doskonale orientują się w tym, jak korzystać z istniejących narzędzi, po tych, którzy skupią się na ich rozszerzaniu lub dostosowywaniu do potrzeb konkretnej firmy lub produktu. Zdaniem menedżera Affirm to osoby, które będą potrafiły efektywnie zaimplementować sztuczną inteligencję do swojej pracy, odniosą sukces na rynku.

Jak sobie wyobrażamy przyszłość pracy wspieranej przez sztuczną inteligencję, a konkretnie generatywne platformy sztucznej inteligencji, w tym ChatGPT? Okazuje się, że zarówno pracownicy, jak i szefowie firm najczęściej liczą na to, że AI pozwoli oszczędzić czas i pomoże pracować mądrzej, bez informacyjnego przeładowania. Tak wynika z tegorocznej edycji badania The Work Trend Index firmy Microsoft, które w lutym i w marcu tego roku objęło 31 tys. etatowych i kontraktowych pracowników, w tym top menedżerów, w 31 krajach świata.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Mężczyźni pracują częściej niż kobiety. Nowe dane GUS o aktywności zawodowej
Rynek pracy
Brak tych umiejętności wkrótce może pozbawić nas pracy
Rynek pracy
Firmy zaczynają doceniać mocne strony pracujących mam
Rynek pracy
Matki w pracy mają pod górkę. A ojcom też nie jest łatwo
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Rynek pracy
Integracja ukraińskich uchodźców na rynku pracy będzie trwać jeszcze lata
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał