Komunikacja wesprze karierę

Zarówno pracodawcy jak i pracownicy coraz bardziej doceniają rolę umiejętności interpersonalnych, w tym efektywnej komunikacji.

Publikacja: 06.03.2023 03:00

Komunikacja wesprze karierę

Foto: Adobe Stock

Komunikacja i języki obce, kompetencje cyfrowe oraz Excel – to trzy umiejętności, które najczęściej chcieliby teraz rozwijać polscy pracownicy. Tak wynika z najnowszych badań GoodHabitz, platformy szkoleń online opracowanych przez e-szkołę programowania Kodilla.com.

Chociaż produktywność, czyli umiejętność zarządzania czasem, spadła w tym roku z trzeciego na czwarte miejsce (wyparta przez „twarde” kursy excel), to dane GoodHabitz potwierdzają rosnące znaczenie tzw. kompetencji miękkich.

Jeszcze lepiej widać to w skali całej Europy, bo badania, poza Polską, objęły też 11 innych krajów, w tym Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię i Wielką Brytanię. W sumie prawie 13 tys. pracowników, którzy w tym roku postawiliby najchętniej na podwyższanie umiejętności cyfrowych, komunikacyjnych i językowych, oraz przywódczych. (Te ostatnie zajęły w Polsce 6.miejsce). Podobny nacisk na łączenie kompetencji miękkich i twardych(szczególnie cyfrowych) pokazało też badanie GoodHabitz przeprowadzone wśród specjalistów HR ds. szkoleń. Na czele listy kompetencji kluczowych dla firm wskazali umiejętności personalne, cyfrowe, produktywność w pracy zdalnej i skuteczną komunikację.

– Dzisiaj dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale potrafi także komunikować się i współpracować z zespołem– wyjaśnia Karina Chowaniak, ekspertka GoodHabitz Poland. Na razie jednak aż 84 proc. ankietowanych HRowców ocenia, że w Polsce przykłada się zbyt małą wagę do kształcenia kompetencji miękkich. Nie najlepiej jest też ze szkoleniami tych twardych, w tym cyfrowych. Wielu pracowników zdobywa je na własną rękę, chociaż większość (64 proc.) uważa, że to ich pracodawca powinien inwestować w szkolenia załogi. Tym bardziej, że pracownicy najchętniej (prawie co drugi) uczyliby się częściowo w godzinach pracy a częściowo w czasie wolnym. Tylko 12 proc. chce zdobywać nowe umiejętności po godzinach pracy. Niekiedy po to, by ją zmienić.

Niemal co drugi z badanych Polaków wskazał, że brak możliwości rozwoju jest powodem, by szukać nowego pracodawcy. Jak ocenia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com, na kursy zgłaszają się najczęściej osoby chcące zmienić pracę, a często też branżę.

– Ze szkoleń programistycznych korzystają zarówno osoby bez żadnego doświadczenia i wykształcenia technicznego, jak i osoby po studiach technicznych. Łączy ich jedno; chcą podnieść swoje kwalifikacje i zwiększyć szansę na znalezienie pracy w IT lub awans w tym sektorze– twierdzi Rogóż.

Komunikacja i języki obce, kompetencje cyfrowe oraz Excel – to trzy umiejętności, które najczęściej chcieliby teraz rozwijać polscy pracownicy. Tak wynika z najnowszych badań GoodHabitz, platformy szkoleń online opracowanych przez e-szkołę programowania Kodilla.com.

Chociaż produktywność, czyli umiejętność zarządzania czasem, spadła w tym roku z trzeciego na czwarte miejsce (wyparta przez „twarde” kursy excel), to dane GoodHabitz potwierdzają rosnące znaczenie tzw. kompetencji miękkich.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Ukraińcy mogą zniknąć z polskiego rynku pracy. Kto ich zastąpi?
Rynek pracy
Polskie firmy mają problem. Wojenna mobilizacja wepchnie Ukraińców w szarą strefę?
Rynek pracy
Złe i dobre strony ostrego wzrostu płac
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców