Komunikacja wesprze karierę

Zarówno pracodawcy jak i pracownicy coraz bardziej doceniają rolę umiejętności interpersonalnych, w tym efektywnej komunikacji.

Publikacja: 06.03.2023 03:00

Komunikacja wesprze karierę

Foto: Adobe Stock

Komunikacja i języki obce, kompetencje cyfrowe oraz Excel – to trzy umiejętności, które najczęściej chcieliby teraz rozwijać polscy pracownicy. Tak wynika z najnowszych badań GoodHabitz, platformy szkoleń online opracowanych przez e-szkołę programowania Kodilla.com.

Chociaż produktywność, czyli umiejętność zarządzania czasem, spadła w tym roku z trzeciego na czwarte miejsce (wyparta przez „twarde” kursy excel), to dane GoodHabitz potwierdzają rosnące znaczenie tzw. kompetencji miękkich.

Jeszcze lepiej widać to w skali całej Europy, bo badania, poza Polską, objęły też 11 innych krajów, w tym Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię i Wielką Brytanię. W sumie prawie 13 tys. pracowników, którzy w tym roku postawiliby najchętniej na podwyższanie umiejętności cyfrowych, komunikacyjnych i językowych, oraz przywódczych. (Te ostatnie zajęły w Polsce 6.miejsce). Podobny nacisk na łączenie kompetencji miękkich i twardych(szczególnie cyfrowych) pokazało też badanie GoodHabitz przeprowadzone wśród specjalistów HR ds. szkoleń. Na czele listy kompetencji kluczowych dla firm wskazali umiejętności personalne, cyfrowe, produktywność w pracy zdalnej i skuteczną komunikację.

– Dzisiaj dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale potrafi także komunikować się i współpracować z zespołem– wyjaśnia Karina Chowaniak, ekspertka GoodHabitz Poland. Na razie jednak aż 84 proc. ankietowanych HRowców ocenia, że w Polsce przykłada się zbyt małą wagę do kształcenia kompetencji miękkich. Nie najlepiej jest też ze szkoleniami tych twardych, w tym cyfrowych. Wielu pracowników zdobywa je na własną rękę, chociaż większość (64 proc.) uważa, że to ich pracodawca powinien inwestować w szkolenia załogi. Tym bardziej, że pracownicy najchętniej (prawie co drugi) uczyliby się częściowo w godzinach pracy a częściowo w czasie wolnym. Tylko 12 proc. chce zdobywać nowe umiejętności po godzinach pracy. Niekiedy po to, by ją zmienić.

Niemal co drugi z badanych Polaków wskazał, że brak możliwości rozwoju jest powodem, by szukać nowego pracodawcy. Jak ocenia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com, na kursy zgłaszają się najczęściej osoby chcące zmienić pracę, a często też branżę.

– Ze szkoleń programistycznych korzystają zarówno osoby bez żadnego doświadczenia i wykształcenia technicznego, jak i osoby po studiach technicznych. Łączy ich jedno; chcą podnieść swoje kwalifikacje i zwiększyć szansę na znalezienie pracy w IT lub awans w tym sektorze– twierdzi Rogóż.

Komunikacja i języki obce, kompetencje cyfrowe oraz Excel – to trzy umiejętności, które najczęściej chcieliby teraz rozwijać polscy pracownicy. Tak wynika z najnowszych badań GoodHabitz, platformy szkoleń online opracowanych przez e-szkołę programowania Kodilla.com.

Chociaż produktywność, czyli umiejętność zarządzania czasem, spadła w tym roku z trzeciego na czwarte miejsce (wyparta przez „twarde” kursy excel), to dane GoodHabitz potwierdzają rosnące znaczenie tzw. kompetencji miękkich.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Wymagania firm wobec kandydatów do pracy mocno wzrosły
Rynek pracy
Dane o bezrobociu poważnym problemem rządu przed wyborami w Wielkiej Brytanii
Rynek pracy
Gdzie szukać pracy? Oto sektory, gdzie wakatów jest najwięcej
Rynek pracy
Młodsze zetki rwą się do pracy. Ze studiowaniem jest gorzej
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Rynek pracy
Wyjątkowo rachityczne ożywienie prace sezonowej
Rynek pracy
AI zatrzęsie rynkiem pracy. Kogo pogrąży a kto wypłynie?