Do 336 tys. skurczyła się liczba ogłoszeń o pracy opublikowanych w październiku na portalach rekrutacyjnych i w mediach społecznościowych w Polsce. Było ich o 5 proc. mniej niż we wrześniu i niemal o 6 proc. mniej niż w październiku 2021 r. – wynika z analizy agencji zatrudnienia Adecco Group i Job Market Insights, którą „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.
Do październikowych spadków przyczyniło się silne osłabienie rekrutacji w budownictwie i nieruchomościach (liczba ofert zmalała tam w skali roku prawie o jedną trzecią, do 21,5 tys.), ale wyraźnie ubyło też ogłoszeń o pracy w inżynierii, produkcji, a także w transporcie i logistyce, gdzie po raz pierwszy od roku liczba ofert spadła poniżej 30 tys. (do 28,7 tys.).
Najgorzej od stycznia
– Pomimo zbliżających się wielkimi krokami świąt Bożego Narodzenia, w październiku odnotowaliśmy kolejny spadek liczby ogłoszeń z ofertami pracy. 336 tys. ogłoszeń to najniższy wynik, który zarejestrowaliśmy w całym 2022 r. – przypomina Katarzyna Zimińska, menedżer ds. marketingu i komunikacji w Adecco Group. Według niej może to świadczyć o hamowaniu naszego rynku pracy, który dotychczas dość skutecznie opierał się kryzysowi.
Również Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich, ocenia, że październikowe dane pokazują już, że słabnąca koniunktura w gospodarce zaczyna odbijać się na rynku pracy. Już od kilku miesięcy wielu ekspertów zwracało uwagę na zastanawiający fakt, że rynek pracy zdawał się nie reagować na pogarszające się wskaźniki w gospodarce.