Reklama

Firmy rekrutują i podnoszą płace. Kolejny dobry miesiąc

Wrzesień to już czwarty miesiąc z rzędu, gdy polskie firmy są w szampańskich nastrojach. Widać jednak, że poprawa koniunktury związana ze zniesieniem antyepidemicznych ograniczeń wytraciła impet.

Publikacja: 08.09.2021 11:55

Firmy rekrutują i podnoszą płace. Kolejny dobry miesiąc

Foto: Adobe Stock

Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK), obliczany przez Polski Instytutu Ekonomiczny i Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie ankiety wśród 500 przedsiębiorstw, spadł we wrześniu do 109,6 pkt ze 110,9 pkt miesiąc wcześniej. Utrzymał się tym samym powyżej neutralnego poziomu 100 pkt, co oznacza przewagę pozytywnych ocen nad negatywnymi.

Spośród pięciu wyróżnionych w badaniu sektorów gospodarki, MIK wzrósł we wrześniu tylko w handlu (o 3,8 pkt, do 110,9 pkt). – Może to być związane z sezonowymi zmianami zachowań konsumenckich. Dane o mobilności ludzi czy ruchu samochodów pokazują stopniowy powrót z wakacji, a co za tym idzie przesunięcie wydatków z usług turystycznych, rekreacyjnych czy gastronomicznych do handlu, co podnosi popyt w księgarniach, sklepach odzieżowych, sklepach z elektroniką, ale też budowlanych i z wyposażeniem wnętrz – skomentował Paweł Śliwowski, kierownik zespołu Strategii w PIE.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Rynek pracy
GUS: stopa bezrobocia w Polsce wzrosła do 5,4 proc. Przyczyną zmiany regulacyjne
Rynek pracy
Solidny wzrost przeciętnego wynagrodzenia. Spadło zatrudnienie. Stopy w dół?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Rynek pracy
W krajach Unii ubywa wakatów. Czy umacnia się rynek pracodawcy?
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama