Dziewięciu na dziesięciu polskich studentów twierdzi, że przy wyborze pracodawcy ważne byłyby dla nich etyczne standardy firmy i jej społeczna odpowiedzialność, a prawie ośmiu na dziesięciu zwraca uwagę na jej odpowiedzialność względem środowiska naturalnego. Tak wynika z badania związku pomiędzy proekologicznymi postawami młodych Polaków a ich oczekiwaniami wobec pracodawcy. We wrześniu tego roku na zlecenie firmy Henkel zrealizował je na próbie tysiąca młodych ludzi TNS Polska.
Atut dla studenta
Podobnie jak w badaniach ogółu Polaków, także to dotyczące młodych ludzi potwierdziło, że firma społecznie odpowiedzialna kojarzy się przede wszystkim z odpowiedzialnością wobec pracowników. W sondażu Henkla ta dbałość o ludzi znalazła się zresztą na pierwszym miejscu na liście czynników istotnych przy wyborze pracodawcy.
Mniej ważne były odpowiedzialne produkty i aktywność społeczna firm, choć dla wielu pracodawców, to właśnie ona jest symbolem realizacji strategii CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.
Takie wyniki badania, które kładło nacisk na postawy młodych Polaków wobec ekologii, nie do końca muszą być odbiciem ich faktycznych wyborów na rynku pracy. Bliższe mogą im być opinie z tegorocznej edycji badania firmy doradczej Universum, które objęło 18 tys. studentów. Tutaj na liście czynników określających idealnego pracodawcę, jego prestiż i szybki rynkowy rozwój wskazywano prawie czterokrotnie częściej niż społeczną odpowiedzialność firmy. Kilkakrotnie wyżej niż CSR studenci cenili też jej rynkowy sukces i finansową stabilność.
Sebastian Dyla, starszy konsultant w Universum Polska, ocenia, że w ogólnym badaniu preferencji pracodawców CSR (choć jego znaczenie nieco wzrosło) pozostaje dla studentów poboczną kwestią – znacznie mniej istotną choćby od możliwości rozwoju i stabilności zatrudnienia w firmie. Po części może dlatego, że – jak wynika z sondażu Henkla – młodzi ludzi dość sceptycznie postrzegają działalność firm w obszarze CSR. Tylko 9 proc. z nich uważa, że większość firm na polskim rynku działa odpowiedzialnie. Czterokrotnie większy jest odsetek tych, którzy sądzą, że odpowiedzialnie działa mniejszość firm.