Preferencje młodych Polaków w wyborze pracodawców

Polacy wyżej cenią dbałość firmy o pracowników niż jej zaangażowanie w społeczne akcje

Publikacja: 10.10.2012 04:16

Preferencje młodych Polaków w wyborze pracodawców

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Dziewięciu na dziesięciu polskich studentów twierdzi, że przy wyborze pracodawcy ważne byłyby dla nich etyczne standardy firmy i jej społeczna odpowiedzialność, a prawie ośmiu na dziesięciu zwraca uwagę na jej odpowiedzialność względem środowiska naturalnego. Tak wynika z badania związku pomiędzy proekologicznymi postawami młodych Polaków a ich oczekiwaniami wobec pracodawcy. We wrześniu tego roku na zlecenie firmy Henkel zrealizował je na próbie tysiąca młodych ludzi TNS Polska.

Atut dla studenta

Podobnie jak w badaniach ogółu Polaków, także to dotyczące młodych ludzi potwierdziło, że firma społecznie odpowiedzialna kojarzy się przede wszystkim z odpowiedzialnością wobec pracowników. W  sondażu Henkla ta dbałość o ludzi znalazła się zresztą na pierwszym miejscu na liście czynników istotnych przy wyborze pracodawcy.

Mniej ważne były odpowiedzialne produkty i aktywność społeczna firm, choć dla wielu pracodawców, to właśnie ona jest symbolem realizacji strategii CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Takie wyniki badania, które kładło nacisk na postawy młodych Polaków wobec ekologii, nie do końca muszą być odbiciem ich faktycznych wyborów na rynku pracy. Bliższe mogą im być opinie z tegorocznej edycji badania firmy doradczej Universum, które objęło 18 tys. studentów. Tutaj na liście czynników określających idealnego pracodawcę, jego prestiż i szybki rynkowy rozwój wskazywano prawie czterokrotnie częściej niż społeczną odpowiedzialność firmy. Kilkakrotnie wyżej niż CSR studenci cenili też jej rynkowy sukces i finansową stabilność.

Sebastian Dyla, starszy konsultant w Universum Polska, ocenia, że w ogólnym badaniu preferencji pracodawców CSR (choć jego znaczenie nieco wzrosło) pozostaje dla studentów poboczną kwestią – znacznie mniej istotną choćby od  możliwości rozwoju i stabilności zatrudnienia w firmie. Po części może dlatego, że – jak wynika z sondażu Henkla – młodzi ludzi dość sceptycznie postrzegają działalność firm w obszarze CSR. Tylko 9 proc. z nich uważa, że większość firm na polskim rynku działa odpowiedzialnie. Czterokrotnie większy jest odsetek tych, którzy sądzą, że odpowiedzialnie działa mniejszość firm.

Korzyść dla specjalisty

Co nie oznacza, że etyczne standardy i społeczna odpowiedzialność pracodawcy nie mają znaczenia – liczą się na etapie dalszej analizy, gdy młodzi ludzie zastanawiają się już nad wyborem konkretnej firmy. Badania Universum dowodzą też, że rola CSR rośnie wraz z wiekiem i doświadczeniem kandydatów – w badaniu polskich specjalistów był to dużo ważniejszy czynnik w wyborze pracodawcy niż u studentów.

– Być może przekonali się już w praktyce, że jest to korzyść dla pracowników, a może mając już często rodziny więcej myślą o otoczeniu – zastanawia się Sebastian Dyla. Nie bez znaczenia jest też pewnie fakt, że w CSR inwestują firmy będące w dobrej sytuacji finansowej, które często mają też rozbudowaną politykę HR – z korzyścią dla pracowników. Lecz nawet w  przypadku specjalistów, kwestie związane z z CSR i zrównoważonym rozwojem firm są u nas mniej istotne niż w przypadku pracowników z Zachodu.

– Coraz częściej obserwujemy jednak, że kandydaci, którzy posiadają cenne dla pracodawców umiejętności, pewni swej konkurencyjności na rynku, decydują się chętniej na podejmowanie pracy w firmach, które są odpowiedzialne społecznie – twierdzi Paweł Lisowski, ekspert z  agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

Zaznacza, że w przypadku zdecydowanej większości osób szukających pracy, trudna sytuacja na rynku sprawia, że przykładają one do  CSR mniejszą wagę lub też w ogóle nie zwracają na to uwagi. Ważne jest, by po prostu znaleźć zatrudnienie. – Ich percepcja może się jednak zmienić w momencie poprawy sytuacji na rynku – dodaje Lisowski.

Dziewięciu na dziesięciu polskich studentów twierdzi, że przy wyborze pracodawcy ważne byłyby dla nich etyczne standardy firmy i jej społeczna odpowiedzialność, a prawie ośmiu na dziesięciu zwraca uwagę na jej odpowiedzialność względem środowiska naturalnego. Tak wynika z badania związku pomiędzy proekologicznymi postawami młodych Polaków a ich oczekiwaniami wobec pracodawcy. We wrześniu tego roku na zlecenie firmy Henkel zrealizował je na próbie tysiąca młodych ludzi TNS Polska.

Pozostało 87% artykułu
Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie