Usługi personalne na fali

Ożywienie w gospodarce sprzyja agencjom pracy tymczasowej i usług HR. Nie tylko ten rok, ale również kilka nabliższych lat ma tu przynieść dwucyfrowe wzrosty rynku.

Publikacja: 18.10.2013 12:04

Usługi personalne na fali

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Na co najmniej 15-proc. rozwój polskiego rynku liczą w tym roku czołowi gracze branży pracy tymczasowej. I przewidują, że najbliższe dwa–trzy lata powinny przynieść 10–20-proc. tempo wzrostu.

– Będziemy korzystać z dwóch trendów. Po pierwsze z ożywienia w gospodarce, a po drugie ze zmian w ekonomice przedsiębiorstw, które coraz bardziej przekonują się do korzyści z outsourcingu personalnego – podkreśla Tomasz Hanczarek, prezes giełdowej grupy Work Service, lidera krajowego rynku usług personalnych. Zalicza się do nich zarówno praca tymczasowa, jak również bardziej zaawansowane formy usług i doradztwa HR, które kuszą coraz większą grupę przedsiębiorstw.

Pomaga poprawa nastrojów w firmach

Rozwój rynku, który ma wzrosnąć o 15–16 proc. ułatwi grupie Work Service osiągnięcie co najmniej 20-proc. organicznego wzrostu przychodów ze sprzedaży. Organicznego, a więc nie licząc efektów ogłoszonych niedawno przejęć dwóch firm z branży usług HR (Antal International i Work Express) i kolejnych, negocjowanych teraz transakcji.

Zgodnie ze swą strategią Work Express w ciągu kilku lat chce się stać najsilniejszym graczem usług HR w trójkącie Berlin–Moskwa–Stambuł.

Na dwucyfrowy wzrost przychodów liczy w tym roku większość firmy z czołówki polskiego rynku pracy tymczasowej. To głównie zasługa większych zamówień na pracowników tymczasowych, czemu sprzyja poprawa nastrojów w przedsiębiorstwach. Ale nie tylko ona.

Jarosław Adamkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia i szef agencji Wadwicz twierdzi, że branży paradoksalnie pomogła krytyka związków zawodowych, które umowy o pracy tymczasowej wrzuciły do jednego worka z tzw. umowami śmieciowymi.

– To tylko wzbudziło zainteresowanie firm, dla których praca tymczasowa nie jest już sezonowym rozwiązaniem, ale poszukiwaną formą elastycznego zatrudnienia – podkreśla Adamkiewicz, który również zakłada dwucyfrowe tempo wzrostu rynku pracy tymczasowej.

Korzyści z inwestycji

– Od połowy roku rozwijamy się w tempie 35–40 proc.- podkreśla Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland i prezes Polskiego Forum HR, które zrzesza większość czołowych agencji zatrudnienia w Polsce. Adecco, które ostatnio zaczęło intensywnie zabiegać o klientów z sektora małego i średniego biznesu, zakłada w tym roku 20-proc. wzrost przychodów, a na przyszły rok prognozuje 30-proc.

Według Anny Wichy polski rynek outsourcingu personalnego, w tym pracy tymczasowej, będzie korzystał przede wszystkim z rozwoju sektora usług biznesowych (m.in. call centers), który na koniec roku ma już zatrudniać ok. 120 tys. osób, czyli o ok. 20 tys. więcej niż na koniec 2012 r. Część z nich to pracownicy tymczasowi. Zdaniem Wichy, call centers obok usług sprzedażowych, informacyjnych i windykacyjnych będą wprowadzać do oferty dodatkowe usługi m.in. wizerunkowe, gdyż coraz więcej firm będzie chciało sprawdzić wizerunek swych marek wśród konsumentów.

Krzysztof Inglot, dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service zaznacza, że do wzrostu popytu na pracę tymczasową przyczynią się nowe inwestycje zagraniczne. Choćby takie jak, plany otwarcia w Polsce trzech wielkich centrów logistycznych Amazon. W każdym z nich znajdzie pracę ok.3 tys. pracowników tymczasowych.

Potrzeby pracodawców

Jeremi Mordasewicz, ekspert Konfederacji Lewiatan przypomina, że w czasach poprawy w gospodarce firmy najpierw starają się wykorzystać w pełni swe moce produkcyjne i zasoby ludzkie, potem sięgają po pracowników tymczasowych, a dopiero gdy wzrost zamówień jest stabilny, zwiększają stałe zatrudnienie.

Teraz jednak może się to zmienić. Zdaniem Tomasza Hanczarka, zarządy firm coraz częściej nie widzą potrzeby posiadania własnych zasobów ludzkich i wolą skorzystać z usług specjalistycznych firm, które zapewnią odpowiednich pracowników dbając o ich systemy płacowo-premiowe, o motywację i zarządzanie zwolnieniami chorobowymi.

– To nie ma nic wspólnego z warunkami pracy, gdyż zewnętrzna firma chcąc zapewnić odpowiednich ludzi, musi zadbać, by byli oni odpowiednio wynagradzani i zmotywowani – zaznacza Hanczarek. Dodając, że nawet w rozwiniętych krajach, jak Niemcy, rynek outsourcingu personalnego rośnie o 10–12 proc. rocznie

Czy poprawa koniunktury sprawi, że wzrośnie liczba agencji zatrudnienia, sięgająca dziś niemal 4 tys.? Anna Wicha przewiduje, że zamówienia na pracowników tymczasowych związane z nowymi inwestycjami trafią raczej do firm z rynkowej czołówki, o ugruntowanej pozycji, które mogą zapewnić pełną obsługę HR. Nie spodziewa się więc rozdrobnienia rynku (dziś 80 proc. przychodów trafia do 25 największych graczy), a raczej jego dalszej konsolidacji.

Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie