Studenci pochodzący z różnych krajów, reprezentujący różne firmy i różne doświadczenia zawodowe plus tak samo różnorodna kadra wykładowców – takiej mieszanki szukają coraz częściej kandydaci na studia MBA, zwłaszcza ci, którzy w planach mają międzynarodowe kariery. A w czasach globalizującej się gospodarki takie plany bierze pod uwagę coraz większa grupa menedżerów.
Nic więc dziwnego, że prof. Bodo Schlegelmilch, dziekan WU Executive Academy, twierdzi, że to właśnie umiędzynarodowienie szkoły jak i oferowanych tam programów MBA jest dziś jednym z jej najważniejszych atutów, zwłaszcza w przypadku flagowych studiów Global Executive MBA. Ich słuchacze zdobywają dyplom MBA na trzech kontynentach, gdyż poza sesjami w Wiedniu mają też tygodniowe sesje wyjazdowe do partnerskich szkół biznesu w Rosji, Chinach, Indiach i w USA.
Jakość słuchaczy
– To zupełnie coś innego, jeśli studenci uczą się o specyfice różnych rynków z podręczników, niż jeśli sami mogą tych różnic doświadczyć. Gdy nasi studenci odwiedzają firmę informatyczną w Indiach, gdy potem mogą zobaczyć skalę ubóstwa w tym kraju, zyskują doświadczenie, którego nie zapewni im nawet najlepszy wykład czy podręcznik – podkreśla prof. Schlegelmilch. Dodaje,że innym bardzo cenionym dziś wyróżnikiem dobrych studiów MBA jest różnorodność doświadczeń ich uczestników.
– Nasi studenci pochodzą z różnych krajów i kultur, a wielu z nich dojeżdża na sesje z różnych państw. Dodatkowo jeszcze w trakcie studiów pracują w wirtualnych zespołach z kolegami z Chin, Indii i USA – zaznacza dziekan.
Ten nacisk na różnorodność jest niezbędny, skoro sami przedstawiciele uczelni oferujących studia MBA często przyznają, iż wiedza od wykładowców i z podręczników to ok. 30 proc. wartości programu. Pozostałe, najważniejsze 70 proc. to jakość słuchaczy, ich doświadczeń oraz jakość networkingu, czyli kontaktów zawodowych, które zdobywają uczestnicy studiów i rozwijają potem dzięki stowarzyszeniom absolwentów. To oni -a konkretnie ich awans i wzrost zarobków po zakończeniu studiów – są jednym z kluczowych kryteriów oceny w rankingach studiów MBA.