Komisja Europejska przedstawiła dziś działania by pomóc w eksporcie zboża. Eksport zboża to cicha ofiara tej wojny - w wyniku inwazji Rosji na Ukrainę i blokady ukraińskich portów, ukraińskie zboża i inne produkty rolne nie mogą być dostarczane do odbiorców, gdy co najmniej 20 krajów na świecie, w tym wiele afrykańskich, większość swojego zboża kupowała w Ukrainie i Rosji. Ukraina eksportuje nawet trzy czwarte swojej produkcji, co zapewnia jej 20 proc. dochodów z eksportu. 90 proc. zbóż było wysyłanych za pośrednictwem portów czarnomorskich, szacunkowo po jednej trzeciej transportu trafiało do Europy, Chin i Afryki. Teraz eksport niemal stanął.

Światu grozi więc głód i Bruksela postanowiła zadziałać i stworzyć alternatywne szlaki przerzutu zboża. Ukraiński minister rolnictwa oszacował ostatnio ilość zalegającego zboża na 20 mln ton i tyle właśnie chce wywieźć Komisja w trzy miesiące.  - 20 mln ton zbóż ma zostać wywiezione z Ukrainy przed upływem trzech miesięcy przy użyciu infrastruktury UE - powiedziała Adina Vălean, komisarz ds. transportu. To gigantyczne wyzwanie, kluczowa jest więc koordynacja i optymalizacja łańcuchów logistycznych, wprowadzenie nowych dróg i unikanie wąskich gardeł.  KE przedstawiła rozwiązania nadzwyczajne, ale również średnio- i długoterminowe działania, których mają zintegrować infrastrukturę ukraińską z unijną. 

Komisja przedstawia plan działania by stworzyć „korytarze solidarnościowe”, aby Ukraina mogła eksportować zboża, ale także importować potrzebne jej towary, pomoc humanitarną, pasze dla zwierząt i nawozy.

Jak informuje KE, problemem jest przepustowość granic, tysiące wagonów i samochodów ciężarowych czekają na odprawę po stronie ukraińskiej. Średni czas oczekiwania dla wagonów wynosi 16 dni, nawet do 30 dni. Jeszcze więcej zboża gotowego do wywozu czeka na eksport w ukraińskich silosach. Wyzwaniem są różne szerokości torów: ukraińskie wagony nie są kompatybilne z większością sieci kolejowej UE, w związku z czym większość towarów musi zostać przeładowana na samochody ciężarowe lub wagony, które pasują do standardowej szerokości toru w UE. To czasochłonne i nie ma zbyt wielu obiektów przeładunkowych wzdłuż granic.

Niezbędny będzie dodatkowy tabor towarowy, statki i samochody ciężarowe. Tu Bruksela wzywa kraje UE do pilnego udostępnienia dodatkowych pojazdów. Powstanie też platforma logistyczna do kojarzenia ofert oraz specjalne punkty kontaktowe ds. korytarzy solidarnościowych (punkt kompleksowej obsługi).

Czytaj więcej

Zboże pod ostrzałem. Ukraina wysłała w kwietniu milion ton zbóż

Ukraińskie produkty rolne mają zyskać priorytet w sieciach transportowych i terminalach, a zarządcy infrastruktury powinni udostępnić przydziały czasu na potrzeby tego wywozu.  

Bruksela naciska na ograniczenie biurokracji w operacjach celnych i przyśpieszenie procedur na przejściach granicznych, a także dokona oceny dostępnej pojemności magazynowej w UE i skoordynuje działania z państwami członkowskimi, aby pomóc w zapewnieniu większych możliwości tymczasowego składowania ukraińskich towarów eksportowych.

Później Komisja będzie również pracować nad zwiększeniem przepustowości infrastruktury nowych korytarzy eksportowych oraz nad utworzeniem nowych połączeń infrastrukturalnych w ramach odbudowy Ukrainy. Kolejna runda zaproszeń do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę” umożliwi wsparcie projektów poprawiających połączenia transportowe z Ukrainą, w tym połączeń kolejowych i terminali kolejowo-drogowych. Bruksela przyjęła zdecydowała dziś o podpisaniu porozumienia wysokiego szczebla z Ukrainą, aktualizującego mapy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w ramach polityki Komisji dotyczącej rozszerzenia TEN-T na kraje sąsiadujące.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ