Federica Tremolada: Rap łączy się z popem

Federica Tremolada, dyrektor Spotify Europy Południowej i Wschodniej, o gustach słuchaczy. W serwisie mającym 320 mln użytkowników są podcasty „Rzeczpospolitej".

Aktualizacja: 30.11.2020 22:10 Publikacja: 30.11.2020 18:49

Federica Tremolada, Spotify

Federica Tremolada, Spotify

Foto: Spotify

Jak w tym roku zmieniły się tendencje w odsłuchiwaniu playlist i utworów? Jaki wpływ miał na to Covid?

Ten rok wyraźnie odróżnia się od pozostałych. Już od jego pierwszych miesięcy, kiedy ludzie na całym świecie spędzali coraz więcej czasu w domowym zaciszu, mogliśmy zaobserwować, jak muzyka i słuchanie podcastów zmieniało się na różne sposoby.

Muzyka jest uniwersalnym językiem, który doskonale odzwierciedla emocje użytkowników i społeczności, w których żyją. Znalazło to potwierdzenie również podczas wybuchu epidemii, gdy nasi słuchacze preferowali wolniejsze i bardziej melancholijne utwory. Społeczna izolacja sprawiała, że stali się bardziej nostalgiczni niż dotychczas, a playlisty tworzone przy użyciu utworów z minionych lat, przede wszystkim z lat 50, 60, 70 i 80, odnotowały znaczny wzrost.

Można powiedzieć, że ludzie odnajdują rodzaj odskoczni w muzyce, która pozwala im na lepszy sen, medytację i oderwanie myśli od codziennych spraw. Liczba odtworzeń playlist związanych z "mindfulness", "zrelaksowaniem się" i "dbałością o siebie" w 2020 roku wzrosła o 57 procent w stosunku do ubiegłego roku. Podobne tendencje zaobserwowano w przypadku podcastów, których słuchacze zaczęli coraz chętniej odtwarzać materiały związane z rozwojem osobistym i dobrym samopoczuciem, aby lepiej radzić sobie z panującą sytuacją.

Zmiany dotyczyły również rodziców, którzy puszczali muzykę i podcasty swoim dzieciom. Okoliczności zewnętrzne sprawiły, że stanęli oni przed nowym wyzwaniem - zapewnienia swoim pociechom bezpieczeństwa i rozrywki, a także dostarczenia im dawki przydatnej wiedzy przy jednoczesnym wykonywaniu własnej pracy. W związku z tym odnotowaliśmy wzrost odtworzeń treści w ramach kategorii Dzieci i rodzina, zwłaszcza muzyki pomagającej dzieciom w zasypianiu. Zauważalne wzrosty w ciągu ostatnich miesięcy dotyczyły zarówno utworów muzycznych dedykowanych dzieciom, muzyki klasycznej, jak i podcastów dziecięcych i rozrywkowych w kategorii Komedia.

Ponadto, wraz z mniejszą liczbą osób odtwarzających muzykę w samochodzie podczas codziennych dojazdów do pracy oraz stopniowym upowszechnieniem się trybu pracy zdalnej zmieniły się preferencje dotyczące nośników materiałów audio. Więcej osób odtwarzało utwory z dotąd mniej wykorzystywanych urządzeń, takich jak laptopy, telewizory, inteligentne głośniki i konsole do gier. Oczywiście, więcej czasu spędzanego w domu wpłynęło również na wzrost liczby playlist stworzonych do słuchania i nauki w domu.

Jaki był wpływ poluzowania reżimu sanitarnego?

Kolejnym punktem zwrotnym były letnie miesiące, gdy na popularności zyskały klasyczne rozrywki, jak wycieczki samochodowe i biwaki, stanowiące dla wielu z nas miłe wypełnienie czasu. W tym okresie zmiany w konsumpcji muzyki i podcastów zaczęły normalizować się, a nawet przekraczać poziomy odnotowane przed wybuchem epidemii. Dotyczy to również słuchania muzyki w samochodzie, choć w tym przypadku inne okazały się godziny słuchania.

Zakładając, że muzyka wprawia w dobry nastrój, okazuje się, że lipiec był jak dotąd najszczęśliwszym miesiącem roku 2020. To właśnie wtedy liczba odtworzeń przebojowych utworów była znacznie wyższa niż w poprzednich miesiącach tego roku. Dane na jesień i zimę pokażą, czy to się zmieni. Chwilowo możemy powiedzieć, że zmiany w konsumpcji treści odzwierciedlają podejście słuchaczy do muzyki w tym trudnym dla nas wszystkich okresie. Dzięki danym i analizie trendów w zachowaniach słuchaczy możemy się dostosowywać i wprowadzać ulepszenia, które dostarczą naszym użytkownikom odpowiedzi na ich bieżące potrzeby na platformie, a także jeszcze wyższą jakość doświadczeń z użytkowania Spotify.

Quebonafide i Taco Hemingway, idole polskich słuchaczy na Openerze w Gdyni w 2018 r.

Quebonafide i Taco Hemingway, idole polskich słuchaczy na Openerze w Gdyni w 2018 r.

Foto: Radoslaw Kaźmierczak

Jak wygląda ranking najpopularniejszych artystów i gatunków muzycznych w Polsce i na świecie? Jak dynamicznie się zmienia?
Nasze ostatnio opublikowane dane wskazują, że do 2017 roku Polacy  słuchali przede wszystkim zagranicznych hitów muzyki pop, znanych ze szczytów światowych list przebojów. Aktualnie, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, obserwujemy przesuwanie się punktu zainteresowania w kierunku mocnych pozycji popu i hip hopu oraz fuzji tych gatunków. Brzmienia hip hopu i popu zbliżają się do siebie, a w miarę jak oba gatunki mieszają się w jeden, wyzwaniem jest ich rozróżnienie. Co więcej, sam pop staje się gatunkiem coraz mniej oczywistym ze względu na duże zróżnicowanie wewnętrzne - wystarczy wymienić chociażby post-teen pop, dance pop, electropop, a także nowo pojawiające się gatunki muzyczne, łączące brzmienie RnB z trapem lub kolaboracje artystów hip hopowych z artystami muzyki alternatywnej.

W skali globalnej najwyższe miejsca w rankingach odnotowują ostatnio artyści jak Post Malone, Billie Eilish, Ariana Grande, Ed Sheeran i Bad Bunny. Co interesujące, tendencje zaobserwowane w Polsce są nieco inne. Statystyki od 2018 roku wskazują, że polscy słuchacze chętnie sięgają po lokalne brzmienie, a piosenki rodzimych artystów wspinają się na najwyższe miejsca rankingów. Według naszych wewnętrznych danych, polscy użytkownicy słuchają dużo krajowego hip-hopu, a ich ulubioną playlistą jest Generacja Hip Hop, która zajmuje pierwszą pozycję w aż 14 z 16 województw. Zebrane dane pokazały również, że Quebonafide i Taco Hemingway to niekwestionowani idole polskich słuchaczy. Jest to jednak tylko zapowiedź trendów obecnych na polskim rynku, które zostaną opublikowane w grudniu podczas corocznej kampanii Wrapped.

Jaka jest demografia użytkowników Spotify?

Demografia polskich użytkowników Spotify obfituje w ciekawostki. Pierwsza z nich to mediana ich wieku, która wynosi 25 lat. Kolejną jest brak silnego podziału na mężczyzn i kobiety, ponieważ obie płci w równym stopniu korzystają z platformy do słuchania muzyki, podcastów i odkrywania nowych treści. Co więcej, największy odsetek (34 proc.) użytkowników Spotify to obywatele Europy, co lokuje Stary Kontynent jako jeden z najsilniejszych regionów dla Spotify.

Jak wygląda kwestia tegorocznych wyników finansowych Spotify?

Ścieżka dalszego rozwoju firmy jest długa i stabilna, jednak nie w wyniku jednej strategii, która byłaby cudownym środkiem do osiągnięcia wzrostu - ale połączenia wszystkich naszych inwestycji i innowacji. Z pewnością sukcesem możemy określić liczbę 320 milionów aktywnych użytkowników, a także 144 miliony subskrybentów planu Premium na 92 rynkach. Co więcej, według tegorocznych raportów za trzeci kwartał całkowita miesięczna liczba aktywnych użytkowników Spotify wzrosła o 29 procent, a liczba abonentów Premium o 27 procent w stosunku do roku poprzedniego.

Jak przedstawia się kwestia zarobków gwiazd wielkiej sceny w stosunku do artystów niszowych?

Nie jesteśmy uprawnieni do ujawniania osiąganych przychodów w imieniu artystów ani wytwórni. Jednak z całą pewnością naszym celem jest, aby wszyscy artyści mogli utrzymać się ze swojej pracy i pozyskiwać nowych fanów, jednocześnie rozwijając cały przemysł muzyczny. Liczba artystów, którzy otrzymują wyższe zarobki z platformy, niewątpliwie się zwiększa. Obecnie aż 43 tysiące artystów generuje 90 procent najchętniej odtwarzanych ścieżek audio, co stanowi 43-procentowy wzrost w porównaniu do ubiegłego roku, gdy ich liczba wynosiła 30 tysięcy. Co więcej, liczba top artystów na Spotify wzrosła prawie dwukrotnie w ciągu ostatnich trzech lat, a niemal trzykrotnie w ciągu ostatnich pięciu lat dzięki innowacyjnym produktom i usługom wprowadzonym w ramach platformy. Należą do nich spersonalizowane playlisty, takie jak Odkryj w tym tygodniu i Radar Premier, które są idealnymi narzędziami do poszerzania horyzontów muzycznych i odkrywania nowych brzmień, które byłyby trudne do odkrycia w inny sposób.

Im więcej interakcji między użytkownikiem a różnego rodzaju utworami, tym dokładniejszy algorytm, który uczy się preferencji muzycznych użytkownika i przewiduje które utwory mogą podobać mu się w przyszłości. To z kolei prowadzi do powstania ponad 270 milionów wersji Spotify, dzięki którym każdy użytkownik może mieć inne, zupełnie niepowtarzalne doświadczenia na platformie, jednocześnie pomagając kolejnym artystom dotrzeć do nowych słuchaczy.

Jakie są kierunki rozwoju Spotify?

Wierzymy, że audio na świetlaną przyszłość, dlatego kontynuujemy naszą strategię audio-first i łączymy ciągłe inwestycje, monetyzację i innowacje produktowe. W ramach spersonalizowanego doświadczenia dostarczanego każdemu użytkownikowi zachęcamy do odkrywania nowych treści i tworzenia społeczności opartej na wzajemnym inspirowaniu się jej członków, a także staramy się przyciągać użytkowników za sprawą zróżnicowanych, oryginalnych i ekskluzywnych treści audio dostępnych na platformie.

Wpłynęliśmy na zmianą sposobu, w jaki słucha się muzyki a teraz pracujemy nad tym samym jeśli chodzi o podcasty, koncentrując się na odpowiednim doborze i personalizacji treści, których użytkownicy Spotify oczekują. Z tego względu niedawno uruchomiliśmy 49 nowych, oryginalnych podcastów poza Stanami Zjednoczonymi oraz kilka ekskluzywnych kanałów stworzonych we współpracy z Joe Roganem, Michelle Obamą czy Kim Kardashian.

Jednocześnie, w miarę jak nasze biblioteki audio się rozrastają, robimy krok do przodu dzięki efektywnej personalizacji. Z jednej strony pomaga ona artystom bezpośrednio dotrzeć do słuchaczy, z drugiej jest kierunkowskazem wskazującym, jak poruszać się po morzu treści poprzez nowe funkcje, takie jak łączenie ulubionej muzyki i podcastów.

 

 

 

 

Jak w tym roku zmieniły się tendencje w odsłuchiwaniu playlist i utworów? Jaki wpływ miał na to Covid?

Ten rok wyraźnie odróżnia się od pozostałych. Już od jego pierwszych miesięcy, kiedy ludzie na całym świecie spędzali coraz więcej czasu w domowym zaciszu, mogliśmy zaobserwować, jak muzyka i słuchanie podcastów zmieniało się na różne sposoby.

Pozostało 96% artykułu
Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości