[b]Rz: Panie, które podpisały list otwarty przeciwko parytetom dla kobiet, domagają się od pana przeprosin za użycie pod jego adresem sformułowania „volkslista”. Przeprosi pan?[/b]
[b]Sławomir Sierakowski:[/b] Tak, przepraszam. Pragnę tylko przypomnieć, że porównanie nie jest zrównaniem, a relacja analogii jest czymś innym niż relacja tożsamości. Analogie historyczne zaś stosuje się powszechnie, choćby nazywając ofensywę legislacyjną PO „rewolucją październikową” albo romans Kazimierza Marcinkiewicza „jego Waterloo”. Jeśli moja została odebrana tak emocjonalnie, to wolę przeprosić i wyjaśnić, tym bardziej że zależy mi na sprawie, a nie na kłótni.
[b]Dlaczego użył pan takiego porównania?[/b]
Gdy jakaś kategoria społeczna jest dyskryminowana i próbuje się temu przeciwstawić, a atakowana jest nie przez swoich naturalnych oponentów, ale tych, o których emancypację walczy, to budzi to szereg historycznych skojarzeń: adresy wiernopoddańcze, tradycja łamistrajków i tym podobne.
[b]Czy można jednak używać takich historycznych analogii do sytuacji, w której kilkadziesiąt kobiet protestuje przeciwko parytetom?[/b]