Monitoringiem Fundacja objęła 3 tygodnie bezpośrednio poprzedzające wybory – od 19 września do 9 października. Badaniami kierował prof. Ireneusz Krzemiński, socjolog. "GW" pisze:
Okazuje się, że ulubieńcem mediów był przed wyborami premier Donald Tusk. Programy informacyjne pokazywały go najczęściej i najbardziej pozytywnie - 20 proc. materiałów było wobec niego przychylnych i raptem 5 proc. negatywnych.
Liderzy negatywnych ocen w mediach to szef SLD Grzegorz Napieralski i prezes PiS Jarosław Kaczyński - obaj mieli po 30 proc. relacji negatywnych na swój temat, ale pod koniec kampanii Kaczyński objął prowadzenie - 40 proc. materiałów pokazywało go w złym świetle. Jednocześnie Kaczyński był politykiem najczęściej pokazywanym bezpośrednio przed wyborami - zajął jedną trzecią czasu prezentacji wszystkich kandydatów.
Niewiele ustępuje im była minister spraw zagranicznych Anna Fotyga (PiS) - prawie jedna czwarta relacji w mediach na jej temat była negatywna.
"Okazuje się", że podobny wynik do premiera uzyskali… Waldemar Pawlak i Jacek Rostowski. "GW" wyjaśnia: