Ludzie oszczędzają na wszystkim, także na dietach

Lider produkcji roślinnych alternatyw dla mięsa, czyli Beyond Meat, notuje spadki od pięciu kwartałów z rzędu. Cała branża stoi pod ścianą w obliczu oszczędności konsumentów: coraz ostrożniej wydają oni pieniądze.

Publikacja: 12.05.2023 14:07

Beyond Meat

Beyond Meat

Foto: Bloomberg

Analitycy zwracają uwagę, ze osoby nie jedzące na stałe mięsa i tak rzadziej sięgają po roślinne alternatywy, które mają jego smak cokolwiek przypominać. Te produkty stworzone są dla tych, którzy mięso w diecie chcą ograniczyć, ale póki co - nie eliminować. W obliczu ogromnego wzrostu kosztów życia tymczasem często oszczędzają właśnie na takich produktach, jak drogie roślinne alternatywy.

Czytaj więcej

Kłopoty branży roślinnych imitacji mięsa. Impossible Foods planuje zwolnienia

W efekcie takiego nastawienia konsumentów na całym świecie akcje Beyond Meat spadają na nowe, najniższe w historii ich notowań, poziomy. Tym bardziej, że firma chce sprzedawać kolejne nowe akcje o wartości do 200 milionów dolarów, ponieważ kurczą jej się zasoby kapitału.

Po ofercie publicznej akcje spółki wyceniane były na ponad 239 dol., teraz ledwie nieco ponad 10 dol.

Firma dodatkowo podała, że odnotowała piąty z rzędu kwartał spadku przychodów rok do roku. Stwierdziła jednak, że spodziewa się poprawy wzrostu sprzedaży w drugiej połowie 2023 r.

Czytaj więcej

Dyrektor wegańskiego potentata oskarżony o odgryzienie mężczyźnie nosa

Burgery i kiełbaski zastępujące mięso pochodzenia roślinnego - produkowane przez firmy Beyond Meat, Impossible Foods i innych producentów - często sprzedawane po cenach porównywalnych z prawdziwymi produktami mięsnymi, nie zyskały tak dużego zainteresowania konsumentów, jak oczekiwało wielu inwestorów, a wysoka inflacja daje się im coraz mocniej we znaki.

Choć jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych przyjmowane były jako ciekawostka, która szybko zniknie z rynku, ich potencjał - przynajmniej w Polsce - rośnie. Do tego stopnia, że producenci mięs chcieli nawet odebrać im prawo do używania nazw zarezerwowanych dla produktów mięsnych, co się nie udało. Za to w przypadku roślinnego nabiału producenci nie mogą nazywać go mlekiem lub serem. Mimo to sprzedaż mocno rośnie i zbliża się do 1 mld zł - wynika z raportu międzynarodowej organizacji Good Food Institute Europe (GFI Europe), która przeanalizowała dane NielsenIQ.

Przemysł spożywczy
Japoński rząd uwalnia rezerwy ryżu. Ceny rosną dramatycznie, ryż znika ze sklepów
Przemysł spożywczy
Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej
Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła
Przemysł spożywczy
Polska to prawdziwa potęga w produkcji czekolady