Impossible Foods, którego siedziba znajduje się w Kalifornii, planuje nową rundę zwolnień, w związku z czym pracę straci ponad 100 z obecnie zatrudnianych przez firmę około 700 pracowników. Jak wynika z wewnętrznego dokumentu, do którego dotarł Bloomberg, producent bezmięsnych hamburgerów i kiełbasek zamierza wypłacić im odprawy.
Klienci rzadziej zamawiają „Impossible Whoppera”
Dzieje się to po tym, jak ledwie w październiku producent „bezmięsnego mięsa” ograniczył zatrudnienie o 6 proc. Mimo to kierownictwo twierdzi, firma jest w dobrej kondycji. We wrześniowym wywiadzie dyrektor generalny Peter McGuinness zapewniał o mocnym bilansie i dużych zapasach gotówki.
Czytaj więcej
Mięso komórkowe w listopadzie uzyskało aprobatę amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków. Chiny również zamierzają wydać wkrótce decyzję w tym zakresie. Produkt niebawem może zagościć na sklepowych półkach.
Jak zauważa Bloomberg, Impossible Foods szybko zwiększało sprzedaż do restauracji i supermarketów. Jednak utrzymanie tempa wzrostu może być trudne, bo zainteresowanie mięsem pochodzenia roślinnego spada. Według zajmującej się badaniami rynku firmy IRI sprzedaż mrożonych produktów będących alternatywą dla mięsa spadła w ostatnich 52 tygodniach o 15 proc.
Jak tymczasem oblicza ośrodek NPD Group, zamówienia na burgery roślinne w restauracjach i punktach gastronomicznych spadły w ciągu 12 miesięcy zakończonych w listopadzie o 9 proc. Produkty Impossible Foods sprzedawane są w największych sieciach restauracji – przykładowo Burger King oferuje „Impossible Whoppera”.
Wizerunek się pogarsza, akcje Beyond Meat tracą
Na spadek zainteresowania „bezmięsnym mięsem” wskazują też badania doświadczeń konsumenckich. Jak ustaliła prowadząca je firma HundredX, w ostatnim roku wzrósł odsetek klientów, którzy jedli roślinne imitacje mięsa, ale twierdzą, że są mniej skłonne do powtórzenia tego w przyszłości. Jedną z głównych przyczyn jest fakt, że pogarsza się wizerunek zamienników mięsa. Choć w 2020 r. około połowy amerykańskich konsumentów uważało, że roślinne alternatywy mięsa są zdrowe, to według raportu Citi Global Insights, teraz sądzi tak mniej niż co trzeci.
Czytaj więcej
Klienci zauważyli, że opakowania Ptasiego Mleczka znowu zrobiły się lżejsze, choć cena nie spadła.
Tymczasem w ubiegłym roku zatrudnienie obciął również główny konkurent Impossible Foods. Beyond Meat, bo o nim mowa, sięgnął po taki krok w związku ze spadkiem sprzedaży. Notowania jego akcje odbijają od początku roku o około 35 proc., po tym jak w 2022 r. tąpnęły o 81 proc. Impossible Foods nie jest notowane na giełdzie.