Reklama
Rozwiń
Reklama

Eksport żywności do Chin ostro hamuje

Wartość sprzedaży polskiej żywności do Państwa Środka spadła w pierwszych miesiącach roku niemal o połowę.

Publikacja: 08.05.2022 23:26

Eksport żywności do Chin ostro hamuje

Foto: Bloomberg

To nie był udany początek roku dla eksportu polskiej żywności do Chin. Wartość sprzedaży w styczniu i lutym była niższa o 45 proc. wobec analogicznego okresu 2021 r. Nieco pociesza fakt, że początek 2021 r. był wyjątkowo udany, tak duży spadek jest więc też częściowo efektem wysokiej bazy, ale jednak sprzedaż była też niższa o 23 proc. względem pierwszych dwóch miesięcy 2020 r.

I o ile wahania związane z rynkiem surowcowym można pominąć, ponieważ są częścią procesów globalnych, o tyle na niektóre zmiany w strukturze eksportu należy zwrócić uwagę. – Coraz wyraźniej widać obszar, który może niepokoić, jest to spadek eksportu towarów wysoko przetworzonych, gotowych. W 2021 r. wartość eksportu gotowych artykułów spożywczych spadła o 22 proc. rok do roku, a w okresie styczeń–luty 2022 r. była niższa o 24 proc. w ujęciu rocznym – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Banku. O tym, że zmiany nie są chwilowe, świadczy też fakt, że spadek jest jeszcze większy wobec początku 2020 r.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Przemysł spożywczy
Grupa Żywiec zamyka kolejny browar. Po Leżajsku pora na Namysłów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Przemysł spożywczy
Na bezalkoholowe trunki Polacy wydają już więcej niż na herbatę
Przemysł spożywczy
Holenderski gigant zapowiada zwolnienia. 400 osób straci pracę w Amsterdamie
Przemysł spożywczy
Już nie będzie "wegańskich burgerów"? Nazwy stek i kotlet tylko dla mięsa
Przemysł spożywczy
Naukowcy wzywają, by jeść o połowę mniej mięsa. „Mamy kryzys planetarny”
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama