- Z naszego badania wyłania się obraz Polaka, który nie chodzi często do restauracji, a jak chodzi to wybiera zazwyczaj restaurację zlokalizowaną w pobliżu jego miejsca zamieszkania, będącą często sieciową pizzerią – mówi, cytowany w komunikacie, Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, współautora badania (razem z SGH).

Z badania wynika, że konsumenci bardzo krytycznie ocenili elementy, które powinny stanowić podstawę prowadzenia restauracji, kawiarni czy pubu, czyli czynniki związane z higieną. - Niestety elementy te stanowią bardzo słabą stronę badanych restauracji. Nieświeże produkty używane do przygotowania posiłków, na które skarży się ponad połowa ankietowanych konsumentów, to kolejny przejaw braku profesjonalizmu w podejściu do prowadzenia tego rodzaju biznesu – komentuje, cytowana w komunikacie, Teresa Taranko, kierownik Katedry Rynku, Marketingu i Jakości w SGH.

Wśród czynników, które są decydujące o wyborze restauracji na czołowych miejscach znalazły się: dobre jedzenie, atrakcyjne ceny oraz dogodna lokalizacja. Natomiast dalej uplasowały się czyste wnętrze, miła obsługa oraz krótki czas oczekiwania.

Z badania wynika, że 65 proc. respondentów, którzy byli w restauracji z obsługą kelnerską w ciągu ostatnich 12 miesięcy, było w pizzerii sieciowej. Kobiety częściej niż mężczyźni zwracali uwagę na takie czynniki jak czas oczekiwania i możliwość płatności kartą. Z kolei 68 proc. respondentów deklaruje, że dosyć często zostawia napiwek w restauracji.