Kto przywróci zwroty do sprzedaży?

Internetowy handel walczy ze zwrotami z pomocą firm kurierskich i logistycznych.

Publikacja: 07.01.2024 19:57

Kto przywróci zwroty do sprzedaży?

Foto: GXO

Według Statisty wartość zwróconych zamówień e-handlu na świecie stanowiły w ub.r. 10,6 proc. całego rynku wycenianego na 3,6 bln dol., zaś w rynku e-mody 9szacowanym na 0,8 bln dol.) odsetek zwrotów sięgnął 17,5 proc. 

W przypadku krajów UE, których wartość zwrotów sięgnęła 9 proc. rynku e-handlu wycenianego na 400 mld dol., a w przypadku ubrań nawet ponad 16 proc. rynku wartego blisko 112 mld dol. Dla Polski udział zwrotów przekroczył 8 proc. w rynku wycenianym na 14,5 mld dol. zaś dla ubrań udział zwrotów wyniósł 15,8 proc. w rynku wartym 3,4 mld dol. 

Czytaj więcej

Morze Czerwone pełne łez nadawców

Problem zwrotów będzie narastać wraz z rozwojem rynku. Według danych PWC w 2027 roku prognozowana wartość rynku e-commerce w kraju wzrośnie do nawet 187 mld zł. 

Klienci zwracają 20-30% produktów kupionych z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Black Friday. – Dla wielu platform e-commerce jest to problem trudny do rozwiązania, ponieważ bardzo często możliwość łatwego i bezpłatnego zwrotu jest jednym z głównych powodów, dla którego klienci w ogóle decydują się na zakup online. Warto więc do niego podchodzić ostrożnie – mówi zarządzający fintechem Mokka Daniel Malinowski. 

Podpowiada, że oferując klientom dłuższe okresy finansowania zakupów np. 3 lub 6 miesięcy albo tzw. split payment, można zredukować poziom zwrotów do wartości poniżej średniej rynkowej. 

Na początku 2022 roku roku InPost wprowadził usługę „szybkie zwroty” w aplikacji InPost Mobile. Nie wymaga ona drukowania etykiet. Każdy użytkownik aplikacji może dokonywać zwrotów bezpośrednio z aplikacji mobilnej, zaraz po odbiorze paczki, a zwracany towar może nadać w dowolnym paczkomacie. – Już 40% kupujących oczekuje wygodnej opcji zwrotu towaru, a aż 64% najchętniej robiłaby to za pośrednictwem Paczkomatów InPost. To potwierdza, że łatwe zwroty towarów kupionych on-line to jeden z najbardziej motywujących czynników do zakupów – podkreślał pół roku po premierze prezes InPost Rafał Brzoska.

Kolejnym problemem jest zagospodarowanie zwrotów. GXO w Wielkiej Brytanii obsługuje od 1 do 2 milionów zwrotów tygodniowo. – Otrzymujemy wiele produktów zapakowanych w bardzo różny sposób, mogą być w pudełku, albo w torbie, z etykietą lub bez, czasem też wymagają drobnych napraw, które przywrócą ich pełną wartość, tak, aby nadawały się do ponownej sprzedaży – wyjaśnia dyrektor ds. strategii GXO Neil Shelton. 

Czytaj więcej

Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze

Podlicza, że w ubiegłym roku jego firma przywróciła do ponownej sprzedaży 96% wszystkich zwróconych do niej towarów. – Jeśli spojrzeć według branż, średnia dla branży modowej wynosi zaledwie 75%. GXO, pod marką GXO Service Tech, jest również wiodącym w branży serwisem napraw i zwrotów elektroniki użytkowej, działającym w wielu lokalizacjach w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Belgii i Holandii. GXO ServiceTech naprawia miliony urządzeń elektroniki użytkowej, w tym laptopy, telewizory, wyświetlacze, urządzenia mobilne i gamingowe, a także sprzęt AGD. Wskaźnik odsprzedaży wynosi tutaj blisko 20% – wskazuje Shelton.

Według Statisty wartość zwróconych zamówień e-handlu na świecie stanowiły w ub.r. 10,6 proc. całego rynku wycenianego na 3,6 bln dol., zaś w rynku e-mody 9szacowanym na 0,8 bln dol.) odsetek zwrotów sięgnął 17,5 proc. 

W przypadku krajów UE, których wartość zwrotów sięgnęła 9 proc. rynku e-handlu wycenianego na 400 mld dol., a w przypadku ubrań nawet ponad 16 proc. rynku wartego blisko 112 mld dol. Dla Polski udział zwrotów przekroczył 8 proc. w rynku wycenianym na 14,5 mld dol. zaś dla ubrań udział zwrotów wyniósł 15,8 proc. w rynku wartym 3,4 mld dol. 

Pozostało 83% artykułu
Produkty i Usługi
Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty
Produkty i Usługi
Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe
Produkty i Usługi
W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii
Produkty i Usługi
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Produkty i Usługi
Poczta Polska powalczy o drobnicowe przesyłki