Reklama

Awaria systemu e-zdrowie. System częściowo odzyskał sprawność, nie wszystko działa

Centrum e-Zdrowia informowało o awarii systemu, obejmującej system wystawiania e-recept - odzyskał on już częściowo sprawność, wciąż jednak pozostają usługi których pełne przywracanie trwa. Czy awaria może mieć wpływ na bezpieczeństwo danych pacjentów?

Publikacja: 09.06.2025 11:30

Awaria systemu e-zdrowie. System częściowo odzyskał sprawność, nie wszystko działa

Foto: Adobe Stock

„Centrum e-Zdrowia informuje, że mogą występować okresowe trudności z wystawianiem recept i skierowań, związane z usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. Usługi mogą być okresowo niedostępne” - czytamy w poniedziałkowym komunikacie rządowego Centrum e-Zdrowia.

Czytaj więcej

Nowy system weryfikujący uprawnienia do bezpłatnych leków. Pojawiły się trudności

Problemem ma być objęty system wystawiania e-recept. Jakie trudności czekają użytkowników i czy mają one wpływ na bezpieczeństwo danych pacjentów? Które systemy odzyskały już sprawność?

Centrum e-Zdrowia: awaria systemu e-recept

Jak informuje Centrum e-Zdrowia, sytuacja jest monitorowana, a eksperci pozostają w stałym kontakcie z podmiotem zewnętrznym, odpowiedzialnym przede wszystkim za utrzymanie systemów IKP oraz mojeIKP. Podmiot ten zidentyfikował problemy, mogące mieć wpływ na płynność funkcjonowania wskazanych systemów.

Reklama
Reklama

„Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą usług oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności” - czytamy w komunikacie.

Problemy, wynikłe w funkcjonowaniu systemu, nie mają wpływu na bezpieczeństwo danych pacjentów w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce. Jak przekazuje Centrum e-Zdrowia, w razie trudności związanych z realizacją recepty przez pacjenta, zalecane są dwa rozwiązania. W przypadku pilnych recept, istnieje możliwość realizowania ich bez wykorzystania systemy P1, zgodnie z procedurą wystawiania i realizacji e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie. Z kolei gdy brak jest konieczności pilnego wykupienia recepty już dzisiaj, Centrum e-Zdrowia zachęca do zaczekania i wykupienia recept w następnych dniach, gdy system będzie już funkcjonował poprawnie.

System e-Zdrowia i e-recept odzyskał sprawność. Przywracanie innych usług trwa

Jak poinformowało po godz. 12:00 Centrum e-Zdrowia, funkcjonowanie systemu e-zdrowia (P1) zostało przywrócone. Dotyczy to usług realizowanych w ramach systemu, obejmującego m.in. realizację e-recept. Wciąż trwa jednak jeszcze konfiguracja ustawień, która zakończona zostanie w ciągu najbliższych godzin.

Wciąż trwa jeszcze pełne przywracanie funkcjonowania strony internetowej pacjent.gov.pl, a także usługi IKP (Internetowe Konto Pacjenta) oraz aplikacji mojeIKP.

„Centrum e-Zdrowia informuje, że mogą występować okresowe trudności z wystawianiem recept i skierowań, związane z usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. Usługi mogą być okresowo niedostępne” - czytamy w poniedziałkowym komunikacie rządowego Centrum e-Zdrowia.

Problemem ma być objęty system wystawiania e-recept. Jakie trudności czekają użytkowników i czy mają one wpływ na bezpieczeństwo danych pacjentów? Które systemy odzyskały już sprawność?

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Prawnicy
Waldemar Żurek zabrał głos. Przestrzegł niektórych polityków
Prawnicy
Wszystkie wyzwania ministra Waldemara Żurka. Czy znajdzie plan B?
Sądy i trybunały
Małgorzata Manowska: Waldemar Żurek znalazł się na właściwym miejscu
Prawo rodzinne
Krótki żywot tablic alimentacyjnych. Zniknęły ze stron Ministerstwa Sprawiedliwości
Prawo dla Ciebie
Trafiła do domu pomocy społecznej bez swojej zgody. Co orzekł Trybunał?
Reklama
Reklama