Niedawne uruchomienie systemu Gwarancji Ceny Merchants, który porównuje ceny sieci Merchants z innymi czołowymi supermarketami i automatycznie generuje kupony zniżkowe, okazało się dużym sukcesem marketingowym i szybko przyczyniło się do znaczącego wzrostu liczby klientów, którzy oceniają zdolność Merchants do dotrzymania kroku konkurencji w zakresie cen jako „bardzo dobrą" albo „wyśmienitą".
Sprzedaż internetowa
Merchants jest jednym z największych pictlandzkich detalistów prowadzących sprzedaż przez internet. W roku finansowym 2013/2014 przychody firmy ze sprzedaży tego rodzaju wzrosły o 13 proc. Będąc jedną z pierwszych sieci spożywczych, która uruchomiła e-sprzedaż, firma osiągnęła niezwykle silną pozycję rynkową w tym obszarze. Na wzrost przychodów uzyskiwanych przez Merchants z działalności online wpłynął m.in. sukces usługi „Kliknij i odbierz", dzięki której klienci sieci mogą wybrać towary zakupione przez internet, a następnie odebrać je w dowolnej placówce Merchants uczestniczącej w tym programie.
Analiza konkurencyjna
Rynek detalicznego handlu spożywczego jest bardzo skoncentrowany: ok. 60 proc. całkowitej wartości sprzedaży przypada na czterech największych graczy na rynku. Konkurencja jest zażarta, bo wszyscy detaliści starają się chronić swój udział w rynku. Handlowcy zrozumieli, że klienci z łatwością mogą porównywać ceny, co spowodowało, że otoczenie konkurencyjne zdominowane zostało przez krótkoterminowe kampanie promocyjne i oferty najniższych bądź równie niskich cen.
Choć Merchants zajmuje pozycję lidera na rynku, w którym posiada 24-proc. udział, dynamika wzrostu firmy dramatycznie spadła. Pomimo tego, sieć nadal posiada imponującą, bo aż 12-proc. przewagę nad najbliższym rywalem.
Dynamiczny rozwój odnotowały również największe sieci dyskontów, wybieranych przez klientów poszukujących możliwości kupienia tańszej żywności.
Najważniejsze trendy rynkowe
Globalny kryzys finansowy oraz następująca po nim recesja wywołały zmianę zachowań zakupowych konsumentów, z których wielu przerzuciło się na dyskonty, podczas gdy inni skierowali swoją uwagę na bardziej prestiżowy segment supermarketów premium.