Zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić starostę w terminie nieprzekraczającym 30 dni o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców trafiło pismo w sprawie rozbieżności w stosowaniu tych przepisów przez starostwa powiatowe.
Z materiałów dostarczonych przez przedsiębiorcę wynikało, że część starostw uważa, że takie zgłoszenie należy skierować do starostwa miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, natomiast według innych do miejsca ostatniej rejestracji. W praktyce prowadziło to do sytuacji, że starostwa uznawały się za niewłaściwe w sprawie i odsyłały między sobą wniesione do nich zawiadomienia. A to znacznie wydłużało czas załatwienia sprawy.
Rzecznik MŚP postanowił wyjaśnić sprawę w resorcie, który odpowiada za stosowanie procedur w tej sprawie.
W odpowiedzi Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przyznaje, że w przepisach Prawa o ruchu drogowym nie określono odrębnie właściwości miejscowej organów. W takiej sytuacji zastosowanie mają przepisy ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którymi właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się według miejsca zamieszkania strony postępowania (lub siedziby, jeśli stroną jest osoba prawna).
Wynika z tego, że zawiadomienia o zbyciu/nabyciu powinny trafiać do organu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu.