Policja: nadmierna prędkość wciąż zabija na drogach

Mniej wypadków i rannych, ale więcej zabitych. Kierowców „oczarowała" pogoda – twierdzi policja.

Publikacja: 21.06.2019 07:08

Policja: nadmierna prędkość wciąż zabija na drogach

Foto: Adobe Stock

Wśród zmotoryzowanych pokutuje myślenie: „jadę szybciej, bo widoczność jest doskonała, jezdnia sucha i nad wszystkim panuję". Rzeczywistość boleśnie to weryfikuje. Plaga polskich dróg, czyli nadmierna prędkość, zbiera żniwo.

Czytaj też:

Autostrady są groźne przez źle wyszkolonych kierowców

Po autostradach trzeba umieć jeździć, by nie było tragedii

Dojedźmy do domu, a nie na cmentarz

– Od stycznia do 18 czerwca w wypadkach zginęło o 119 osób więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. To wzrost aż o 10,8 procent – mówi „Rzeczpospolitej" Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

W niecałe pół roku (do 18 czerwca) doszło do 12 664 wypadków, w których było 14 883 rannych i 1219 zabitych. Wypadków było więc o 710 mniej, rannych o 958 mniej, ale zabitych o 119 więcej.

Najbardziej tragiczny był 9 czerwca, gdy w karambolu na A6 zginęło sześć osób, w tym pięcioosobowa rodzina. W Boże Ciało w Mirosławcu Górnym (to samo woj.) samochód wypadł z drogi i uderzył w drzewo – zginęło jedenastoletnie dziecko, trzy osoby zostały ranne. Dzień wcześniej koło Strzelna (woj. kujawsko-pomorskie) po uderzeniu autem w drzewo zginął ojciec i dziecko. To kilka dramatów z ostatnich dni.

Internetowa mapa, którą dopiero co uruchomiła policja, w czwartek wskazywała już osiem miejsc – do tylu wypadków śmiertelnych doszło w ciągu jednej doby. Codziennie będą zaznaczane nowe punkty.

– To ma uświadomić kierowcom, że wypadki zdarzają się tuż przy nich, w ich okolicy – mówi insp. Kobryś.

Skąd tak tragiczny bilans? – Główna przyczyna to zbyt duża prędkość. Kierowcy dają się „oczarować" pogodzie. Uważają, że kiedy są dobre warunki, to można jeździć szybciej. Nic bardziej błędnego – zaznacza Kobryś i obala mit, że „dobra pogoda, to bezpieczniejsza droga". – 74 proc. śmiertelnych wypadków ma miejsce przy ładnej pogodzie, 84 proc. w dzień, a 85 proc. przy suchej nawierzchni – wylicza Kobryś. – Zatem przytłaczająca większość wypadków z zabitymi ma miejsce w „perfekcyjnych" warunkach – dodaje.

Powód: im większa prędkość, tym mniej czasu na obserwację całej szerokości drogi i na hamowanie. Stąd więcej zabitych – twierdzą policjanci drogówki.

Mapa pokazująca „czarne punkty" ma poruszyć wyobraźnię kierowców. Będzie działać do końca wakacji (w czasie poprzednich doszło do 592 wypadków z zabitymi).

Rosnąca śmiertelność to nie jednorazowy incydent. W ubiegłym roku wypadków było o ponad 1000 mniej (31 tys.) niż w poprzednim, rannych o 2,1 tys. mniej (łącznie 37 tys.), ale zabitych aż 2,8 tys. – to o 31 więcej.

Śmiertelność w wypadach od lat stanowi problem i na tym tle Polska rażąco odstaje od innych krajów Europy. Z raportu ETSC (European Transport Safety Council) wynika, że polskie drogi są najniebezpieczniejsze w Europie. Aż 75 proc. kierowców w terenie zabudowanym jedzie więcej niż dopuszczalne 50 km/h, a na autostradach 62 proc. jeździ szybciej niż dozwolone 140 km/h.

Jak nam podaje KGP, w tym roku prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym straciło już 21 tys. kierowców – o 6 tys. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku.

Policja dyscyplinuje piratów – kupuje m.in. laserowe mierniki prędkości z wizualizacją obrazu i nowe pojazdy z kamerami. Za kilka dni odbierze 31 sztuk BMW 3GT. Ale jeśli kierowcy nie zmienią taktyki jazdy, nie zmniejszą prędkości, to nie opanujemy tragedii na drogach.

– Wszędzie nie można postawić policjantów ani zamontować fotoradarów. Ludzie sami muszą zdobyć się na refleksję. Gdyby prędkości były mniejsze, to zabitych byłoby dużo mniej – uważa Mariusz Ciarka, rzecznik KGP.

Wśród zmotoryzowanych pokutuje myślenie: „jadę szybciej, bo widoczność jest doskonała, jezdnia sucha i nad wszystkim panuję". Rzeczywistość boleśnie to weryfikuje. Plaga polskich dróg, czyli nadmierna prędkość, zbiera żniwo.

Czytaj też:

Pozostało 94% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawnicy
Komisja Wenecka wydała opinie o zmianach w polskim wymiarze sprawiedliwości
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Podatki
Spłacasz kredyt rodziców albo męża? Nie skorzystasz z ulgi w PIT