Prawo jazdy: Dobry instruktor nauki jazdy z doświadczeniem

Średnie wykształcenie nie będzie już potrzebne, by uczyć jazdy autem. Tylko dwa lata za kółkiem wystarczą, aby szkolić innych. Młody wiek i małe doświadczenie mogą pogorszyć jakość kursów.

Publikacja: 06.03.2012 09:20

Prawo jazdy: Dobry instruktor nauki jazdy z doświadczeniem

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Zapowiadana przez ministra Jarosława Gowina deregulacja blisko 50 zawodów ma też objąć instruktorów nauki jazdy. Ministerstwo Sprawiedliwości chce ich zwolnić z obowiązku posiadania średniego wykształcenia i skrócić wymaganą praktykę w prowadzeniu auta z trzech do dwóch lat. Ma to ułatwić dostęp do zawodu i konkurencję. Unijna dyrektywa w sprawie praw jazdy nie stawia instruktorom konkretnych wymagań, pozostawiając dobór kryteriów dopuszczenia do zawodu ustawodawcy krajowemu.

– Dwa lata doświadczeń to za mało, by uczyć innych – ocenia Wojciech Jędraś, właściciel jednego z ośrodków szkolenia kierowców we Wrocławiu. – Instruktor jest jak nauczyciel. Wymagane od niego średnie wykształcenie daje gwarancję ogólnej wiedzy i umiejętności jej przekazania – podkreśla.

54 tys. instruktorów nauki jazdy  szkoli kierowców

Sam opowiada się za tym, by wymagania stawiane instruktorów zaostrzyć, np. co kilka lat weryfikować ich umiejętności praktyczne i zdolność ich przekazywania kursantom.

– Pomysł jest chory. Można przez dwa lata mieć prawo jazdy i auto zarejestrowane na rodziców, którzy okazjonalnie pozwolą z niego korzystać. O jakim doświadczeniu my mówimy? – pyta Łukasz Zbonikowski z jednej z podkarpackich szkół nauki jazdy.

– Nic dobrego z tego nie wyjdzie – mówi „Rz" Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji. – Najpierw uchwalamy ustawę o kierujących pojazdami, która żąda więcej od instruktorów, a kiedy ta jeszcze nie weszła w życie, chcemy wymagania łagodzić – mówi „Rz". Przywołuje też policyjne statystyki, z których wynika, że najmłodsi kierowcy w wieku 18 – 24 lata powodują najwięcej groźnych wypadków drogowych. Tylko w ubiegłym roku stanowiły one 23 proc. wszystkich zdarzeń, a w 2010 r. 21 proc.

1 mln kandydatów podchodzi do egzaminu każdego roku

– Statystyki jasno wskazują, że młodość i brak doświadczenia to niebezpieczne połączenie. Żeby uczyć innych, trzeba samemu dobrze i bezpiecznie jeździć – potwierdza Tomasz Matuszewski z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie. Przypomina też, że to m.in. niska ocena szkoleń kierowców spowodowała uchwalenie ustawy o kierujących pojazdami. Sprawa jest poważna, bo dotyczy miliona osób rocznie, które ubiegają się o uprawnienie do kierowania.

W stolicy takich osób każdego roku jest 200 tys. Niewiele mniej w Krakowie, Gdańsku czy Wrocławiu. Liczba faktycznie przeprowadzonych egzaminów w całym kraju jest trzy razy większa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.lukaszewicz@rp.pl

Zapowiadana przez ministra Jarosława Gowina deregulacja blisko 50 zawodów ma też objąć instruktorów nauki jazdy. Ministerstwo Sprawiedliwości chce ich zwolnić z obowiązku posiadania średniego wykształcenia i skrócić wymaganą praktykę w prowadzeniu auta z trzech do dwóch lat. Ma to ułatwić dostęp do zawodu i konkurencję. Unijna dyrektywa w sprawie praw jazdy nie stawia instruktorom konkretnych wymagań, pozostawiając dobór kryteriów dopuszczenia do zawodu ustawodawcy krajowemu.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku