Prawo jazdy: uczniowie zawodówek mogą mieć trudności z ukończeniem szkoły

Uczniowie szkół zasadniczych, w których w programie nauki przewidziano przygotowanie do państwowego egzaminu na prawo jazdy kat. B i T, mogą mieć trudności z ukończeniem szkoły.

Publikacja: 28.05.2013 09:19

w szkołach zawodowych, w których przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy wpisano do programu naucza

w szkołach zawodowych, w których przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy wpisano do programu nauczania, we wrześniu – wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego – pojawią się kłopoty.

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wszystko przez wprowadzenie tzw. PKK, czyli Profilu Kandydata na Kierowcę. Zapomniano dostosować do niego zmienione w styczniu tego roku przepisy. A to oznacza, że w szkołach zawodowych, w których przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy wpisano do programu nauczania, we wrześniu – wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego – pojawią się kłopoty.

Chodzi o to, że według art. 8 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami wymagania wiekowe dla kategorii T to 16 lat, a dla kategorii B – 18 lat.

Kandydat na kierowcę będący uczniem w szkole, w której podstawa programowa przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, może rozpocząć szkolenie nie wcześniej niż 12 miesięcy przed osiągnięciem minimalnego wieku.

– Ze względu na specyfikę klasy musimy pamiętać, że mamy do czynienia z uczniami urodzonymi zarówno 1 stycznia, jak i 31 grudnia tego samego roku – wyjaśnia Piotr Jakubiak, nauczyciel w Zespole Szkół nr 1 im. Stanisława Staszica w Płońsku, gdzie tę kwestię dostrzeżono.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami zajęcia z części praktycznej rozpoczyna się po przeprowadzeniu części teoretycznej szkolenia.

Bałagan w prawie może utrudnić ukończenie szkoły zawodowej

Problem pojawił się po wejściu w życie 19 stycznia 2013 r. ustawy o kierujących pojazdami. Wraz z nią wprowadzono elektroniczny system ewidencji kandydatów na kierowców. Zobowiązuje on zainteresowanych do pobrania w wydziale komunikacji starostwa numeru PKK. Tyle że nie mogą tego zrobić.

Zgodnie bowiem z przyjętym planem nauczania w szkole, np. w zawodzie mechanik – operator pojazdów i maszyn rolniczych, przedmiot „przepisy ruchu drogowego" (część teoretyczna kursu) zaplanowany jest w klasie pierwszej. Niestety w tej klasie uczniowie spełniają wymagania wiekowe tylko w zakresie kategorii prawa jazdy T. Wymagania natomiast dla kategorii B spełniają dopiero w klasie trzeciej (uczniowie urodzeni przed 1 września – w klasie drugiej).

Wprowadzony nowymi przepisami system uniemożliwia pobranie numeru PKK dla kat. B i T, gdy nie są spełnione wymagania dla kat. B, czyli 18 lat. Uczniowie nie mogą więc rozpocząć szkolenia w klasie pierwszej, lecz dopiero w trzeciej.

Przesunięcie kursu nauki jazdy ciągnikiem na klasę trzecią spowoduje nie tylko nadmierne obciążenie uczniów w ostatnim roku nauki, ale także uniemożliwi im w konsekwencji ukończenie szkoły.

W dodatku pod koniec drugiej klasy uczniowie zdają państwowy egzamin zawodowy z zakresu kwalifikacji M1, polegający m.in. na wykonywaniu ciągnikiem prac polowych. – Jak mają to zrobić bez posiadania uprawnień? – pyta Piotr Jakubiak.

Zygmunt Aleksandrowicz, dyrektor zespołu szkół w Płońsku, mówi, że aby uniknąć kłopotów, szkoła już kilka tygodni temu zwróciła się do ministerstwa transportu z prośbą o wyjaśnienie sytuacji i zmianę przepisów. Resort na razie milczy.

W Polsce jest dziś ponad 1,8 tys. szkół zawodowych, w których uczy się przeszło 216 tys. młodych ludzi.

Wszystko przez wprowadzenie tzw. PKK, czyli Profilu Kandydata na Kierowcę. Zapomniano dostosować do niego zmienione w styczniu tego roku przepisy. A to oznacza, że w szkołach zawodowych, w których przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy wpisano do programu nauczania, we wrześniu – wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego – pojawią się kłopoty.

Chodzi o to, że według art. 8 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami wymagania wiekowe dla kategorii T to 16 lat, a dla kategorii B – 18 lat.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów