Prawo drogowe: młodzi kierowcy szybciej stracą prawo jazdy za wykroczenia

Nie tylko jeżdżą niebezpiecznie i zbyt szybko, ale także za kierownicą piszą esemesy, a nawet ?grają na komórkach.

Publikacja: 25.04.2014 09:39

Prawo drogowe: za dwa lata będzie specjalny system pozwalający skontrolować najmłodszych kierowców

Prawo drogowe: za dwa lata będzie specjalny system pozwalający skontrolować najmłodszych kierowców

Foto: www.sxc.hu

Seria tragicznych wypadków z udziałem najmłodszych kierowców pokazuje, że przepisy dotyczące uprawnień dla nich nie zdają egzaminu. Wystarczy spojrzeć na dwa ostatnie: pijany 16-latek zabija siedmiu równie młodych pasażerów; 19-letnia kobieta wpada na drzewo i rani sześciu pasażerów.

Policyjne statystyki nie napawają optymizmem. Aż 30 proc. wypadków spowodowanych jest przez osoby w wieku 18–24 lata. To kierowcy najmłodsi stażem za kółkiem.

Policja ma pomysł, jak poprawić sytuację. Już dwa lata temu proponowała wprowadzenie zakazu jazdy młodych kierowców w towarzystwie samych rówieśników.

– Młodzi ludzie wzajemnie się nakręcają. Kiedy nie czuwa nad tym nikt dorosły, może często dochodzić do wypadku – wyjaśnia Mariusz Sokołowski z Komendy Głównej Policji.

Sytuację powinny poprawić też przepisy ustawy o kierujących pojazdami uchwalone w grudniu 2012 r. Niestety będą obowiązywać dopiero od stycznia 2016 r. – tak długie vacatio legis uchwalił Sejm. Zgodnie z nimi auta, którymi poruszają się świeżo upieczeni kierowcy, mają być specjalnie oznakowane – z tyłu i z przodu naklejką z symbolem liścia klonowego. Dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym spowodują, że dwuletni okres próby będzie wydłużany. Kierowca zaś trafi na kurs reedukacyjny. Po trzecim wykroczeniu lub jednym przestępstwie drogowym młody kierowca straci prawo jazdy.

– Takie przepisy przydałyby się już dziś – przyznają policjanci. Posłowie z Sejmowej Komisji Infrastruktury wkrótce zdecydują, czy przygotują nowelę, która przyspieszy ich wejście w życie.

– Przeprowadzimy w tej sprawie dyskusje – zapewnia poseł Stanisław Żmijan, przewodniczący komisji.

Jaka jest główna przyczyna wypadków powodowanych przez najmłodszych kierowców? Brawura oraz brak doświadczenia i umiejętności szybkiego reagowania w trudnych sytuacjach. Podczas prowadzenia auta często słuchają głośno muzyki, co odbija się na bezpieczeństwie. Rozmawiają także przez telefon, nagminnie piszą esemesy, a nawet grają na komórkach.

Jest jednak sposób, by zadbać o bezpieczną podróż. Już dziś możliwa jest pełna kontrola samochodów za pomocą telefonu komórkowego. Tego typu usługi były dotąd przeznaczone dla flot samochodowych i mobilnych pracowników. W ten sposób pracodawcy sprawdzali, gdzie przebywają w danej chwili jego pracownicy. Teraz jest to możliwe także do celów prywatnych. Pojawiają się pierwsze firmy, które oferują aplikację umożliwiającą podgląd pojazdów z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Dzięki niej wyświetlają się na mapie bieżące położenie, prędkość i inne parametry.

Seria tragicznych wypadków z udziałem najmłodszych kierowców pokazuje, że przepisy dotyczące uprawnień dla nich nie zdają egzaminu. Wystarczy spojrzeć na dwa ostatnie: pijany 16-latek zabija siedmiu równie młodych pasażerów; 19-letnia kobieta wpada na drzewo i rani sześciu pasażerów.

Policyjne statystyki nie napawają optymizmem. Aż 30 proc. wypadków spowodowanych jest przez osoby w wieku 18–24 lata. To kierowcy najmłodsi stażem za kółkiem.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku