Zgodnie ze statystykami gromadzonymi w Systemie Elektronicznej Sprawozdawczości Policji (SESPOL) w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2022 r. policja ujawniła 2495 wykroczeń polegających na korzystaniu z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia/przechodzenia przez jezdnię, torowisko lub przejście dla pieszych. Posłowie twierdzą, że trzeba podwyższyć kary.
Wiceminister nie mówi „nie”. Twierdzi, że nie można wykluczyć podjęcia takich działań w przyszłości. Kluczowy głos ma mieć Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dziś skupia się ona na działaniach edukacyjnych.
Czytaj więcej
Wchodzący na zebrę musi włożyć smartfona do kieszeni. Nie powinien z niego pisać ani rozmawiać.
Przypomnijmy, od 1 czerwca 2021 r. zabronione jest korzystanie przez pieszego z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji. Grozi za to 300 zł mandatu.
Co oznacza korzystanie z telefonu w sposób, który ogranicza możliwość obserwacji sytuacji na przejściu?
– Wydaje się, że intencja jest szersza, aniżeli wskazany telefon lub inne urządzenie elektroniczne – wyjaśnia Tomasz Matuszewski, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, wicedyrektor WORD w Warszawie. Tłumaczy, że chodzi bardziej o zakaz odwracania uwagi od każdej innej treści niż konkretna sytuacja drogowa. – Rozproszenia będą tak samo powodowane przez wszelkie urządzenia elektroniczne, jak i przez zajęcie się rozmową, skupienie myśli na tym, aby zdążyć na spotkanie, czy też odczytywanie reklam umieszczonych na ścianach budynków, billboardach czy przejeżdżających pojazdach – dodaje. Ruch drogowy przypomina sytuację w dżungli. – Warto o tym pamiętać, by nie dać się zwieść iluzji, że przepisy automatycznie poprawią sytuację.
Czytaj więcej
Sąd ukarał kierującą, która nie przepuściła czekającej przed pasami pieszej. - Każde zachowanie pieszego zdradzające zamiar wejścia na przejście dla pieszych kierujący pojazdem musi odebrać, jako sytuację "wchodzenia na przejście" – podkreślono.