Na stronach rządowych ukazała się informacja o założeniach projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, za którą odpowiedzialne jest Ministerstwo Infrastruktury. Gotowy projekt Rada Ministrów miałaby przyjąć za rok.
Jak informuje rząd, projekt został przygotowany w związku z raportem Najwyższej Izby Kontroli z września 2015 r. Izba negatywnie oceniła procesu nadzoru nad szkoleniem kandydatów na kierowców i przeprowadzaniem egzaminów na prawo jazdy - chociaż uzyskanie prawa jazdy w Polsce jest wciąż znacznie trudniejsze niż w pozostałych krajach UE, rygoryzm egzaminów nie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na naszych drogach. Szkolenie i zdanie egzaminu nie przyuczają do bezpiecznej i sprawnej jazdy, niedoświadczeni kierowcy nie umieją sobie radzić w trudnych sytuacjach, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, stanowiąc zagrożenie dla siebie i dla innych uczestników ruchu drogowego. Młodzi wiekiem (do 24 lat) i stażem (do 2 lat) kierowcy są w Polsce sprawcami co piątego wypadku drogowego, a główne przyczyny to: nadmierna prędkość, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe zachowania wobec pieszego.
Po tym raporcie organizacje społeczne zrzeszające instruktorów nauki jazdy, egzaminatorów i samych kierowców wystąpiły do Ministra Infrastruktury z postulatami zmian w zasadach prowadzenia ośrodków szkolenia, przeprowadzania i oceny egzaminu państwowego na prawo jazdy, a także w zasadach organizacji egzaminów w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego. W ich ocenie, niska zdawalność części praktycznej egzaminu na prawo jazdy to nie tylko efekt słabej jakości wyszkolenia kandydatów na kierowców, ale także organizacji egzaminów.
Czytaj więcej
Wprowadzane w ostatnich latach zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców nie wpłynęły na razie znacząco na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Rygoryzm egzaminów nie przekłada się na poprawę umiejętności kierowców, ale korzystnie wpływa na sytuację finansową WORD-ów, które utrzymują się głównie z opłat egzaminacyjnych - wynika z najnowszej kontroli NIK.
Resort infrastruktury, przygotował zmiany w systemie szkolenia i egzaminowania
kandydatów na kierowców, które mają przełożyć się na
poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Projekt wprowadza możliwość szkolenia osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami lub ubiegającymi się o przywrócenie cofniętych lub zatrzymanych praw jazdy, a także szkolenia w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami w formie kursu rozszerzonego z osoba towarzyszącą (opiekunem prawnym osoby szkolonej). Zmiany będą dotyczyć nawet najmłodszych. Nowe przepisy wprowadzą bowiem nowy obowiązkowy przedmiot w IV klasie szkoły podstawowej: wychowanie komunikacyjne.
Rząd chce zrezygnować z podziału ośrodków szkolenia kierowców (OSK) na
zwykłe ośrodki i ośrodki spełniające dodatkowe wymagania. Przepisy będą jednak stawiały wyższe wymagania wszystkim kandydatom na instruktora, wykładowcę oraz egzaminatora. Instruktorzy techniki jazdy będą musieli odbywać obowiązkowe warsztaty doskonalenia zawodowego. Z drugiej jednak strony zmniejszy się częstotliwość (z 1 roku na 2 lata) odbywania warsztatów doskonalenia zawodowego dla
instruktorów, wykładowców i egzaminatorów. Wyższe wymagania będą musiały spełniać także osoby upoważnione przez starostę do przeprowadzania kontroli w ośrodkach szkolenia kierowców.
Kolejna grupa zmian dotyczy zasad przeprowadzania egzaminów. Ustawa wprowadzi ograniczenie, że pytania egzaminacyjne oraz wchodzące w ich
skład scenariusze, wizualizacje i opisy zatwierdzone przez ministra
właściwego do spraw transportu oraz pytania zawarte w teście
egzaminacyjnym nie będą stanowiły informacji publicznej. Nie będą więc udostępniane na żądanie obywatela.
Czytaj więcej
Pytania egzaminacyjne dla osób, które chcą zostać egzaminatorami prawa jazdy to informacja publiczna – uznał Rzecznik Praw Obywatelskich
Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm
Zgodnie z projektowanymi przepisami, egzaminowany kandydat na kierowcę wiedział, jakie błędy popełnione podczas egzaminu na prawo jazdy, będą skutkowały natychmiastowym przerwaniem
egzaminu. Zostaną one jednoznacznie wskazane w ustawie.
Zmieni się obowiązek odbycia kursu dokształcającego w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym dla młodych kierowców. Obecnie muszą go odbyć wszyscy młodzi kierowcy w okresie próbnym w okresie między 4 a 8 miesiącem licząc od dnia otrzymania prawa jazdy. Po zmianach szkolenie będzie obowiązkowe dla osób, które popełniły dwa wykroczenia drogowe w okresie próbnym.