Reklama

Za brawurę na pasach stracisz prawo jazdy

Rząd chce, by sądy częściej orzekały zakaz prowadzenia pojazdów za wykroczenia wobec pieszych.

Publikacja: 09.09.2021 18:02

Za brawurę na pasach stracisz prawo jazdy

Foto: Fot. AdobeStock

Pierwsze czytanie projektu zaplanowano w Sejmie na 15 września.

Zakaz prowadzenia pojazdów za wykroczenia wobec pieszych dopisany został do kodeksu wykroczeń. W nowelizacji dodano bowiem punkt do art. 86 b. Obok ogólnych zasad orzekania takiego zakazu w sprawach wykroczeń drogowych stanowiłby, że nakładano by go za popełnienie wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu pieszych. W szczególności – jak piszą autorzy – jeżeli sprawca wykroczenia spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego”.


Czytaj więcej

Wojciech Tumidalski: Niechciane pamiątki z wakacji

Oznacza to otwartą drogę do orzeczeń o zakazie prowadzenia pojazdów wobec kierowców, którzy nie ustępują pierwszeństwa pieszemu, nie zatrzymują pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej lub też wyprzedzają pojazd na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem. Orzekano by go też, gdy kierowcy omijają pojazd, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, lub też naruszają zakaz jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych.


W razie spowodowania realnego i konkretnego zagrożenia bezpieczeństwa dla życia i zdrowia pieszego sąd wobec kierującego pojazdem mechanicznym będzie mógł orzec środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów. Zgodnie z tym przepisem zakaz prowadzenia pojazdów wymierza się w miesiącach lub latach. Chodzi o okres od 6 miesięcy do 3 lat. Orzekając zakaz prowadzenia pojazdów, określa się rodzaj pojazdu, którego zakaz dotyczy.


Reklama
Reklama

– To zło konieczne, ale niestety dopóki nowe zasady się nie przyjmą, a kultura jazdy, ale i zachowania pieszych nie wejdą na wyższy poziom, należy z tym walczyć wszelkimi środkami – mówi „Rzeczpospolitej” Tomasz Matuszewski, wicedyrektor Warszwskiego Ośrodka Ruchu Drogowego. I dodaje, że wprowadzane od lat różne formy poprawy bezpieczeństwa pieszych nie zdały egzaminu. – Może jeśli kiedyś osiągniemy zdrowe standardy, to z takich dolegliwości można będzie zrezygnować – mówi „Rz”. 


To niejedyne konsekwencje dla kierowców naruszających bezpieczeństwo pieszych. Będą też punkty karne (nawet 15 np. za omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym czy wyprzedzał na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi). I wysokie mandaty – minimum 1,5 tys zł za wykroczenia przeciw bezpieczeństwu pieszych.
T

Etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem w Sejmie

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama