Pierwsze czytanie projektu zaplanowano w Sejmie na 15 września.
Zakaz prowadzenia pojazdów za wykroczenia wobec pieszych dopisany został do kodeksu wykroczeń. W nowelizacji dodano bowiem punkt do art. 86 b. Obok ogólnych zasad orzekania takiego zakazu w sprawach wykroczeń drogowych stanowiłby, że nakładano by go za popełnienie wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu pieszych. W szczególności – jak piszą autorzy – jeżeli sprawca wykroczenia spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego”.
Czytaj więcej
Jedynym, co osiągamy podnoszeniem kar w nieskończoność, jest nakręcanie nagonki na sędziów, którzy znając realia konkretnych spraw, orzekają sprawiedliwie, a nie tak, jak chcą politycy.
Oznacza to otwartą drogę do orzeczeń o zakazie prowadzenia pojazdów wobec kierowców, którzy nie ustępują pierwszeństwa pieszemu, nie zatrzymują pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej lub też wyprzedzają pojazd na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem. Orzekano by go też, gdy kierowcy omijają pojazd, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, lub też naruszają zakaz jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych.
W razie spowodowania realnego i konkretnego zagrożenia bezpieczeństwa dla życia i zdrowia pieszego sąd wobec kierującego pojazdem mechanicznym będzie mógł orzec środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów. Zgodnie z tym przepisem zakaz prowadzenia pojazdów wymierza się w miesiącach lub latach. Chodzi o okres od 6 miesięcy do 3 lat. Orzekając zakaz prowadzenia pojazdów, określa się rodzaj pojazdu, którego zakaz dotyczy.