Reklama

Prawo jazdy na motocykl dopiero dla 24-latka?

Nowe kategorie praw jazdy i surowsze przepisy dla motocyklistów to pomysł ministra transportu na bezpieczne drogi

Aktualizacja: 15.03.2008 10:04 Publikacja: 15.03.2008 03:30

Dopisano te propozycje do gotowego już od kilku lat projektu ustawy o kierujących pojazdami. Najwięcej zmian czeka kandydatów na motocyklistów.

– Statystyki pokazują, że najmłodsi z nich są największym zagrożeniem na drogach. I to zarówno dla siebie, jak i dla innych uczestników ruchu – mówi „Rz” Cezary Grabarczyk, minister transportu.

Co zamierza zmienić? Chce wprowadzić nowe kategorie praw jazdy: AM – uprawnienie do kierowania motorowerami, o które starać by się mogły już nawet 14-latki; A1, A2 – stopniowy dostęp do prowadzenia ciężkich motocykli; A – prawo jazdy na wszelkie motocykle, minimalny wiek uzyskania to 20 lat, ale tylko dla tych, którzy mają już dwuletnie doświadczenie w jeździe mniejszymi motorami. Dla pozostałych – 24 lata.

Wiadomo już także, jak krok po kroku przebiegać ma droga do uzyskania prawa jazdy na najpopularniejszą z kategorii – B (samochód osobowy).

Szkolenie będą mogli rozpocząć 16-latki. Czeka ich pełny kurs na prawo jazdy zakończony egzaminem wewnętrznym. Szkolona będzie też osoba towarzysząca najmłodszym kierowcom. Wspólne podróże potrwają co najmniej rok. Następnie rozpocznie się dwuletni okres próbny. Ma być poddany szczególnemu nadzorowi. Pomiędzy piątym a siódmym miesiącem jego trwania kierowca będzie musiał przejść dokształcający kurs z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie z unikania zagrożeń w ruchu drogowym. Po pierwszym wykroczeniu drogowym młody kierowca dostanie list ostrzegawczy; po dwóch przedłużany będzie okres próbny, a kierowca trafi na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne. Po trzecim wykroczeniu lub pierwszym przestępstwie przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym próbny kierowca straci prawo jazdy. Minister chce także wprowadzić administracyjny okres ważności praw jazdy: 15 lat dla kat. A1, A, B1, B, B+E i pięć lat – lub w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych – dla kat. C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E, D+E.

Reklama
Reklama

Z surowszymi warunkami muszą się też liczyć instruktorzy przygotowujący kandydatów do wyruszenia w drogę i szkolące ośrodki.

Minister chce, by nowa ustawa zaczęła obowiązywać rok po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Dopisano te propozycje do gotowego już od kilku lat projektu ustawy o kierujących pojazdami. Najwięcej zmian czeka kandydatów na motocyklistów.

– Statystyki pokazują, że najmłodsi z nich są największym zagrożeniem na drogach. I to zarówno dla siebie, jak i dla innych uczestników ruchu – mówi „Rz” Cezary Grabarczyk, minister transportu.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Awantura na posiedzeniu Trybunału Stanu. „Proszę zdjąć togi i tam siąść"
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Rynkowe rozterki adwokatów
Sądy i trybunały
TSUE wydał ważny wyrok w sprawie tzw. neo-sędziów i Izby Kontroli Nadzwyczajnej
Reklama
Reklama