Trzy zmiany dotyczące działania fotoradarów stacjonarnych i mobilnych proponują w najnowszym projekcie nowelizacji ustawy o ruchu drogowym oraz o zmianie innych ustaw posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Jak tłumaczą, obecnie obowiązujące przepisy, w myśl których przychody uzyskiwane z zainstalowanych urządzeń rejestrujących (m.in. fotoradarów) zwiększają dochodu budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, i mają na celu głównie optymalizację tych dochodów. Tymczasem w opinii posłów, środki te powinny wpływać na bezpieczeństwo obywateli.
W uzasadnieniu projektu parlamentarzyści SLD powołują się na media, które często przytaczają przypadki instalowania fotoradarów w miejscach niewłaściwych, tzn. niezgodnie z zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale jak najbardziej „właściwych" z punktu widzenia interesu budżetu państwa lub budżetu konkretnej gminy. Ponadto nie zauważono by pozyskiwane w ten sposób środki były przeznaczane na budowę, remonty, czy modernizację dróg lub na poprawienie bezpieczeństwa kierujących i pieszych.
Pieniądze na drogi
Posłowie proponują, więc aby dochody uzyskiwane z grzywien nałożonych za naruszenie przepisów ruchu drogowego ujawnione za pomocą urządzeń rejestrujących były w całości przeznaczane na Krajowy Fundusz Drogowy. Z tego Funduszu byłby finansowane m.in. zadania inwestycyjne, modernizacyjne lub remontowe związane z siecią drogową, w tym także dróg innych niż krajowe.
Autorzy projektu proponują także audyt wszystkich dotychczas zainstalowanych fotoradarów. Miałby być za to odpowiedzialny minister transportu, który w drodze rozporządzenia określiłby m.in. warunki lokalizacji w pasie drogowym stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia. Ponadto warunki lokalizacji takich urządzeń miałby być wydawane na czas określony do 40 miesięcy. Po każdych trzech latach pracy urządzenia przeprowadzana byłaby analiza pod kątem dalszej celowości jego pracy w tym miejscu. W projekcie wprowadzono również ograniczenie, w myśl którego minimalna odległość fotoradarów używanych w ciągu drogi dla tego samego kierunku nie może być mniejsza niż 3 kilometry z wyjątkiem urządzeń prowadzących odcinkowy pomiar prędkości.