Fotoradary: kierowcy chcą, aby pieniądze z mandatów były przeznaczone na bezpieczeństwo

Pieniądze z mandatów nie powinny trafiać do budżetu, tylko na bezpieczeństwo – postulują kierowcy.

Aktualizacja: 04.12.2014 07:53 Publikacja: 03.12.2014 19:17

Fotoradary: kierowcy chcą, aby pieniądze z mandatów były przeznaczone na bezpieczeństwo

Foto: www.sxc.hu

Prawie 70 proc. kierowców uważa, że fotoradary to maszynki do zarabiania pieniędzy. Zaledwie 10 proc. ocenia je pozytywnie. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego dla Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pod hasłem „Fotoradary oczami Polaków". Wyniki nie napawają optymizmem, a ze statystyk ITD wynika, że w 2014 r. przy wykorzystaniu urządzeń rejestrujących wykonano 1 mln 244 tys. zdjęć. Po ich weryfikacji wysłano 676 tys. wezwań z prośbą o wskazanie kierowcy. Na tej podstawie nałożono 328 tys. mandatów.

Są skuteczniejsze

– Ilu kierowców, tyle sposobów na bezpieczną jazdę – mówi „Rzeczpospolitej" Jarosław Kawęcki ze stowarzyszenia kierowców.

Jego słowa potwierdzają wyniki badania. Otóż 38 proc. badanych uważa, że najskuteczniejsze są kontrole drogowe; 37 proc., że ograniczenia wiekowe dla posiadaczy prawa jazdy; 32 proc., że limity prędkości; 25 proc., że odcinkowy pomiar prędkości; 32 proc., że fotoradary; 50 proc., że monitoring przejazdu na czerwonym świetle; 24 proc., że doświadczenie kierowców, a 22 proc., że znajomość przepisów ruchu drogowego.

Jak wynika z badania, 50 proc. ankietowanych uważa, że fotoradary to sposób na finansowanie budowy infrastruktury drogowej; 66 proc., że bat na piratów drogowych; 43 proc., że utrudnienie dla kierowców; 66 proc., że to istotny element poprawy bezpieczeństwa, i 67 proc., że to maszynka do zarabiania pieniędzy.

Gdzie mają stać

– Najważniejsze w ocenie urządzeń rejestrujących jest miejsce ich ustawienia – ocenia dr Andrzej Pakosiński, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. To też znajduje potwierdzenie w raporcie. 94 proc. respondentów uważa, że fotoradary powinny być montowane w pobliżu szkół i przedszkoli; 59 proc., że w małych miejscowościach; 38 proc., że na długich prostych odcinkach dróg; 85 proc., że w pobliżu przejść dla pieszych, przy których nie ma sygnalizacji świetlnej; 93 proc., że w miejscach, gdzie często dochodzi do wypadków drogowych; 27 proc., że na autostradach i drogach ekspresowych.

Inspekcja chciała też wiedzieć, skąd kierowcy czerpią wiedzę o fotoradarach. Zdecydowana większość (57 proc.) odpowiedziała, że z własnego doświadczenia; 46 proc. z telewizji; 36 proc. od znajomych; 35 proc. z internetu; 25 proc. z prasy; 24 proc. z radia i 3 proc. z innych źródeł.

– Odrzucana jest budżetotwórcza rola fotoradarów. Kary za przekroczenie prędkości mają być przeznaczane na poprawę bezpieczeństwa – podsumowuje dr Andrzej Markowski, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku