Spółka Nova Centrum Edukacyjne z Warszawy prowadzi prywatne szkoły policealne, podstawowe oraz pozaszkolne formy edukacji. Po sygnałach od konsumentów oraz od miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, UOKiK zainteresował się umowami, które spółka zawiera z konsumentami. Za niedozwolone klauzule uznał aż 14 postanowień określających m.in. zasady wnoszenia opłat za naukę, rozwiązania umowy i zmiany jej warunków, a także odpowiedzialności szkoły.
Czytaj też: Sąd: w prywatnej szkole rodzice nie mają uprawnień konsumenckich
- Stosowane przez spółkę we wzorcach umów postanowienia naruszają nie tylko interesy konsumentów, ale i dobre obyczaje, stawiając klientów spółki w pozycji dużo słabszych uczestników rynku. Warunki umowy powinny być przejrzyste i zrozumiałe dla konsumentów, zaś uprawnienia stron umowy - równoważne – mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Pierwsza grupa zakwestionowanych przez UOKiK klauzul to postanowienia związane z obowiązkiem zwrotu wpisowego w przypadku rezygnacji przez słuchacza z nauki przed rozpoczęciem kolejnego semestru, rozwiązania umowy z jego winy, skreślenia z listy kursantów. Kursant zapisując się do szkoły może skorzystać z promocji i nie płacić wpisowego w wysokości 400 zł. Jednak jeśli słuchacz:
- nie uzyska promocji na kolejny semestr lub nie ukończy szkoły,