W związku z problemem pogarszania się poziomu sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, którego głównym powodem jest zbyt mała aktywność ruchowa, rzecznik praw dziecka zwrócił się do ministra edukacji narodowej o podjęcie działań, które przyczyniłyby się do wzrostu zainteresowania uczniów lekcjami w-f. Rzecznik wnioskował m.in. o zobowiązanie dyrektorów szkół i nauczycieli wychowania fizycznego do dostosowania tzw. wewnątrzszkolnych systemów oceniania do obowiązujących przepisów prawa.
Jego zdaniem dobrze funkcjonujący system oceniania nagradzający uczniów za włożony wysiłek i zaangażowanie, a nie tylko za wyniki testów sprawnościowych, może być ważnym elementem zachęcania uczniów do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego.
Po interwencji rzecznika, resort edukacji poinformował, iż w lipcu 2013 r. został podpisany dokument, który stanowi podstawę do planowania przez organy nadzoru pedagogicznego działań w roku szkolnym 2013/2014, z wyszczególnieniem podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki edukacyjnej państwa, a w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego.
W związku z powyższym oraz ze względu na fakt, że rok szkolny 2013/2014 został ogłoszony przez MEN „Rokiem szkoły w ruchu", rzecznik praw dziecka zwrócił się z prośbą o dołączenie do tematyki planowanych kontroli w nadzorowanych szkołach następujących obszarów:
— zgodności przepisów w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z zajęć wychowania fizycznego z obowiązującymi przepisami prawa, z uwzględnieniem, czy zostało wskazane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania w sposób wymierny, przy jakim wysiłku i wkładzie pracy w wykonywanie zadań może on uzyskiwać coraz wyższe oceny z tego przedmiotu, łącznie z otrzymaniem oceny celującej;