Jest to kolejne już wystąpienie rzecznika w tej sprawie. Pierwsze miało miejsce 27 marca 2013 r. Rzecznik zwrócił wówczas uwagę minister edukacji na potrzebę zmian w przepisach dotyczących sposobu przeprowadzania konkursów przedmiotowych i olimpiad przez kuratorów oświaty.
Pomimo, iż rzecznik otrzymał zapewnienie resortu edukacji, że zostaną podjęte działania w tym zakresie, to niestety, w roku szkolnym 2013/2014 liczba uwag zgłaszanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli jeszcze się zwiększyła.
Dotyczyły one m.in.: możliwości wglądu do prac konkursowych, sposobu formułowania pytań konkursowych i prawidłowych odpowiedzi w zależności od przyjętej za podstawę lektury, z której uczeń powinien skorzystać, kwalifikowania konkursu wiedzy obywatelskiej i ekonomicznej w różnych województwach jako konkursu tematycznego lub konkursu przedmiotowego.
Ponadto odrębny, ale niezmiernie ważny problem zgłaszany do rzecznika, dotyczył dostosowania warunków i organizacji konkursów do możliwości dzieci z niepełnosprawnością.
- W jednym z województw do konkursu historycznego przystąpił niewidomy gimnazjalista (nieposługujący się Braillem), z umiarkowanym niedosłuchem i zespołem Alstroma. Szkoła poinformowała właściwego kuratora oświaty z dużym wyprzedzeniem czasowym o potrzebie dostosowania wymagań do możliwości ucznia. Niestety, tak się nie stało - zaznaczył rzecznik. Rozgoryczona matka napisała: „oceniam jako dyskryminację (...) sytuację, kiedy w zestawie pytań konkursowych dla osoby niewidomej zawiera się ilustrację postaci z poleceniem podania jej imienia i nazwiska (...) oraz dwie mapy, które nie posiadały żadnych fachowych opisów, a przydzielony do pomocy nauczyciel wspomagający nie jest specjalistą w danym przedmiocie".