Rzecznik praw dziecka interweniuje ws. olimpiad i konkursów szkolnych

Rzecznik praw dziecka wystąpił do minister edukacji w sprawie zmian w przepisach dotyczących sposobu przeprowadzania konkursów przedmiotowych i olimpiad.

Publikacja: 05.05.2014 11:11

Rzecznik praw dziecka interweniuje ws. olimpiad i konkursów szkolnych

Rzecznik praw dziecka interweniuje ws. olimpiad i konkursów szkolnych

Foto: www.sxc.hu

Jest to kolejne już wystąpienie rzecznika w tej sprawie. Pierwsze miało miejsce 27 marca 2013 r. Rzecznik zwrócił wówczas uwagę minister edukacji na potrzebę zmian w przepisach dotyczących sposobu przeprowadzania konkursów przedmiotowych i olimpiad przez kuratorów oświaty.

Pomimo, iż rzecznik otrzymał zapewnienie resortu edukacji, że zostaną podjęte działania w tym zakresie, to niestety, w roku szkolnym 2013/2014 liczba uwag zgłaszanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli jeszcze się zwiększyła.

Dotyczyły one m.in.: możliwości wglądu do prac konkursowych, sposobu formułowania pytań konkursowych i prawidłowych odpowiedzi w zależności od przyjętej za podstawę lektury, z której uczeń powinien skorzystać, kwalifikowania konkursu wiedzy obywatelskiej i ekonomicznej w różnych województwach jako konkursu tematycznego lub konkursu przedmiotowego.

Ponadto odrębny, ale niezmiernie ważny problem zgłaszany do rzecznika, dotyczył dostosowania warunków i organizacji konkursów do możliwości dzieci z niepełnosprawnością.

- W jednym z województw do konkursu historycznego przystąpił niewidomy gimnazjalista (nieposługujący się Braillem), z umiarkowanym niedosłuchem i zespołem Alstroma. Szkoła poinformowała właściwego kuratora oświaty z dużym wyprzedzeniem czasowym o potrzebie dostosowania wymagań do możliwości ucznia. Niestety, tak się nie stało - zaznaczył rzecznik. Rozgoryczona matka napisała: „oceniam jako dyskryminację (...) sytuację, kiedy w zestawie pytań konkursowych dla osoby niewidomej zawiera się ilustrację postaci z poleceniem podania jej imienia i nazwiska (...) oraz dwie mapy, które nie posiadały żadnych fachowych opisów, a przydzielony do pomocy nauczyciel wspomagający nie jest specjalistą w danym przedmiocie".

- O dziecku posiadającym opinię lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie można myśleć wyłącznie jak o osobie z dysfunkcją. Konieczne jest podkreślanie jego mocnych stron, wspieranie talentów, wskazywanie form dalszego rozwoju. Poza tym nie zapominajmy, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to także te szczególnie uzdolnione - podkreślił rzecznik.

- Wynik konkursu przedmiotowego przeprowadzonego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) może mieć duży wpływ na dalszą ścieżkę edukacyjną młodego człowieka, poczynając od możliwości zwolnienia go z części sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, po rekrutację do wymarzonej szkoły (ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw — Dz. U. z 2014 r., poz. 7 oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych - Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.). Dla dziecka z niepełnosprawnością jest to szczególnie ważne - dodał.

W związku z powyższym, rzecznik praw dziecka ponownie wniósł o dokonanie takich zmian w przepisach dotyczących organizacji konkursów i olimpiad, aby dzieci biorące w nich udział nie tylko nie czuły się niesprawiedliwie traktowane, ale aby to wyzwanie było dla nich ogromną zachętą do pracy nad osobistym rozwojem.

Jest to kolejne już wystąpienie rzecznika w tej sprawie. Pierwsze miało miejsce 27 marca 2013 r. Rzecznik zwrócił wówczas uwagę minister edukacji na potrzebę zmian w przepisach dotyczących sposobu przeprowadzania konkursów przedmiotowych i olimpiad przez kuratorów oświaty.

Pomimo, iż rzecznik otrzymał zapewnienie resortu edukacji, że zostaną podjęte działania w tym zakresie, to niestety, w roku szkolnym 2013/2014 liczba uwag zgłaszanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli jeszcze się zwiększyła.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów