Szkoła zawodowa ma odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku pracy

– Nauczyciele muszą znać potrzeby swoich uczniów i pomagać im w rozwoju zawodowym – powiedziała w Bydgoszczy wiceminister edukacji Teresa Wargocka.

Publikacja: 27.04.2016 14:22

Szkoła zawodowa ma odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku pracy

Foto: 123RF

Sekretarz Stanu w MEN wzięła udział w kolejnej debacie oświatowej poświęconej przyszłości szkolnictwa zawodowego w Polsce.

Kujawsko-Pomorska debata o edukacji „Kształcenie zawodowe dla rynku pracy" odbyła się we wtorek w Auditorium Novum Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

W swoim przemówieniu wiceminister edukacji podkreśliła konieczność wprowadzenia zmian w szkolnictwie zawodowym.

– W ostatnich latach, szczególnie dzięki środkom unijnym, w szkolnictwie zawodowym zaszło wiele zmian. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że to wciąż jeszcze zbyt mało – podkreśliła wiceminister Teresa Wargocka. – Musimy mieć świadomość, że fundusze europejskie kiedyś się skończą. Jest jeszcze czas na wypracowanie dobrego modelu edukacji zawodowej, który będzie służył młodemu człowiekowi i pozwoli mu na odnalezienie się na rynku pracy – dodała.

Wiceminister Teresa Wargocka zaznaczyła, że w wypracowaniu koncepcji rozwoju szkolnictwa zawodowego, obok praktycznej nauki zawodu, niezwykle ważna jest wychowawcza funkcja szkoły. To ona kształtuje całościowy rozwój kompetencji uczniów.

– Chcemy, aby młode pokolenie Polaków było wykształcone, kreatywne i otwarte na świat. W kształceniu zawodowym zdiagnozowanych zostało wiele obszarów. Szkoła ma odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku pracy i kształtować w uczniach odpowiedzialność za dalsze samokształcenie i własny rozwój zawodowy – powiedziała Sekretarz Stanu w MEN.

Podczas debaty przedstawione zostały funkcjonujące obecnie przepisy, na podstawie których szkoły w Polsce organizują kształcenie w określonych zawodach. Wiele uwagi poświęcono regulacjom dotyczącym dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Uczestnikom przedstawiono także analizę struktury szkolnictwa zawodowego oraz najpopularniejsze zawody, w których kształcą się uczniowie z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.

Uczestnicy debaty dyskutowali między innymi o tym, jakie efekty działań zrealizowanych w ramach programów unijnych powinny być przeniesione do rozwiązań systemowych w kształceniu zawodowym, a także które czynniki wynikające z systemu oświaty wpływają na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.

Przedstawiono także priorytety działania MEN w zakresie szkolnictwa zawodowego, które polegają m.in. na współpracy z pracodawcami w celu włączenia ich w proces kształcenia zawodowego. Podczas debaty zaprezentowane zostały także efekty realizacji działań w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w województwie kujawsko-pomorskim. Omówiono również działania zaplanowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego do realizacji w nowej perspektywie finansowej w latach 2014-2020.

Dyskusja panelowa na temat rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia zawodowego prowadzona była w ramach trzech obszarów tematycznych:

Struktura i organizacji kształcenia zawodowego. Rola pracodawców w realizacji dobrej zmiany w kształceniu zawodowym. Stan bazy dydaktycznej kształcenia praktycznego po realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 i dalsze potrzeby w tym zakresie.

W pierwszej części debaty wiceminister Teresa Wargocka wręczyła nagrody w pierwszej edycji konkursu „Potrzeby rynku pracy naszą misją". Jego organizatorem był Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu w partnerstwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy pod patronatem Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy.

Laureatami konkursu zostały szkoły:

- Zespół Szkół Budowlanych im. Jurija Gagarina w Bydgoszczy;

- Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie;

- Zespół Szkół Samochodowych im. gen. Józefa Bema w Toruniu;

- Zespół Szkół w Chełmży;

- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Świeciu;

- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowem.

Spotkanie w Bydgoszczy było 13. z zaplanowanych w całej Polsce wojewódzkich debat oświatowych na temat zmian w systemie edukacji. Debaty pod hasłem „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana" odbywają od połowy marca. Wcześniejsze debaty wojewódzkie na temat przyszłości szkolnictwa zawodowego odbyły się w Lublinie (15 marca), Siedlcach (21 marca) oraz Rzeszowie (18 kwietnia). Ostatnia debata o tej tematyce będzie miała miejsce w Opolu.

W Kujawsko-Pomorskiej debacie udział wziął Mikołaj Bogdanowicz – Wojewoda Kujawsko-Pomorski oraz Marek Gralik – Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty. Obecni byli także parlamentarzyści, dyrektorzy szkół, przedstawiciele związków zawodowych, organizacji pozarządowych i oświatowych, pracodawcy, przedstawiciele izb rzemieślniczych i organizacji gospodarczych, samorządowcy oraz uczniowie szkół zawodowych. W spotkaniu wzięło udział blisko 300 osób.

Więcej informacji na temat kolejnych debat wojewódzkich na stronie internetowej www.debataoswiatowa.men.gov.pl

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów