Znany jest pogląd Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, że bezpośredni skutek dyrektywy funkcjonuje tylko w stosunkach wertykalnych, tj. między jednostką a państwem; powołanie się przez jednostkę na nieimplementowaną dyrektywę może pociągać za sobą obowiązek jedynie państwa. Jednak rzeczywisty skutek dyrektyw nie jest tak jednoznaczny, a orzecznictwo zmusza do postawienia pytań o: właściwy zasięg wyłączenia bezpośredniego skutku w stosunkach między jednostkami (horyzontalnych); możliwość obejścia, ewentualnie osłabienia negatywnych skutków braku bezpośredniego skutku w relacjach horyzontalnych. Obydwa dotyczą kwestii fundamentalnych dla wszystkich uczestników wspólnego rynku.
Trybunał obliguje sądy krajowe do zapewniania skuteczności dyrektywy poprzez interpretacje prawa krajowego w świetle jej przepisów. Ten obowiązek interpretacji prowspólnotowej dotyczy zarówno stosunków wertykalnych, jak i horyzontalnych. Można powiedzieć, że interpretacja w świetle dyrektywy staje się podstawowym surogatem braku horyzontalnego bezpośredniego skutku. W sprawie dotyczącej dyżurów lekarskich Trybunał uznał, że obowiązek interpretacji jest w sposób inherentny związany z systemem traktatu, a sąd krajowy jest zobowiązany uczynić „wszystko, co leży w jego jurysdykcji” w celu zapewnienia, że cel założony przez dyrektywę zostanie zrealizowany (sprawa Pffeifer).
Na tym jednak nie koniec. W pewnych bowiem sytuacjach mamy do czynienia nie tylko z wywieraniem przez dyrektywę skutku w sposób pośredni za pomocą interpretacji, ale z bezpośrednim kształtowaniem relacji między podmiotami prywatnymi.
Firma CIA zarzuciła firmom Signalson i Securitel, że dopuściły się nieuczciwej konkurencji, publicznie rozpowszechniając informacje, że system alarmowy sprzedawany przez CIA na rynku belgijskim nie został zaaprobowany przez właściwe władze zgodnie z wymaganiami prawa belgijskiego. Zdaniem CIA niewystąpienie o aprobatę wymaganą przez belgiskie prawo było usprawiedliwione, ponieważ akurat w tym zakresie jest ono niezgodne z art. 28 traktatu (swoboda przepływu towarów) i z dyrektywą 83/189 obligującą państwa do notyfikowania Komisji krajowych przepisów określających standardy techniczne. Belgia nie notyfikowała przepisów prawnych, na podstawie których opierały się zarzuty strony pozwanej, a to zdaniem powoda oznaczało, że nienotyfikowane unormowania nie mogły znaleźć zastosowania.
Trybunał uznał, że przepisy krajowe określające parametry techniczne dla systemów alarmowych powinny być notyfikowane i, wobec braku stosownej notyfikacji, nie mogą być egzekwowane wobec CIA.