Kiedy bezpiecznie zerwiesz umowę z telewizją?

Publikacja: 28.04.2010 14:55

Kiedy bezpiecznie zerwiesz umowę z telewizją?

Foto: www.sxc.hu

[b]Zawarłem umowę z telewizję cyfrową na okres 24 miesięcy. Poinformowano mnie, że do pakietu Full (dekodera, karty i zestawu programów) zostanie również dołączony bezpłatnie drugi dekoder (wraz z kartą i zestawem programów), oferowany na okres 12 miesięcy. Minęło już ponad 10 dni od zawarcia umowy, a ja nie dostałem drugiego dekodera. Do umowy przystąpiłem, z uwagi na atrakcyjną promocję. Czy mogę zerwać umowę? [/b]

Czytelnik może rozwiązać umowę z telewizją cyfrową, mimo że opis sprawy jest niejasny. Trudno określić, czy przedsiębiorca zwabił go fałszywą promocją, czy rzeczywiście w ofercie telewizji cyfrowej klient otrzymuje dodatkowy dekoder.

W zależności od sytuacji, czytelnik powinien zastosować jedno z przedstawionych rozwiązań.

[srodtytul]Sytuacja pierwsza: odstąpienie od umowy[/srodtytul]

Zakładamy, że telewizja cyfrowa faktycznie oferuje dodatkowo drugi dekoder. Mimo że umowa jest zawarta na 2 lata, a w regulaminie znajduje się zapis dotyczący kary umownej za jej zerwanie, czytelnik może ją rozwiązać bez konsekwencji finansowych.

Najbezpieczniej będzie, jeśli czytelnik sporządzi pismo, w którym wyznaczy dodatkowy termin do dostarczenia dekodera, z zastrzeżeniem, że po bezskutecznym jego upływie, odstąpi od umowy. Taką możliwość daje art. 491 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928 ]kodeksu cywilnego[/link].

Pismo w celach dowodowych powinno zostać nadane pocztą (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) a czytelnik powinien zachować jego kopię.

[srodtytul]Sytuacja druga: nieuczciwa praktyka rynkowa (wprowadzenie błąd)[/srodtytul]

Nie można jednak wykluczyć, że przedstawiciel telewizji cyfrowej, aby zdobyć klienta, wprowadził go w błąd (np. podstępnie zniekształcił lub wymyślił warunki promocji). Tym samym przedstawiciel dopuścił się nieuczciwej praktyki rynkowej tzn. [b]działał sprzecznie z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształcał lub mógł zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu[/b] ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E98540D26A8D6CBB3CAB2E3724B76774?id=238605]ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym[/link], dalej ustawa pnpr).

W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej czytelnik (konsument), którego interes został naruszony, może żądać:

1) zaniechania tej praktyki;

2) usunięcia skutków tej praktyki;

3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;

4) naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, [b]w szczególności żądania unieważnienia umowy[/b] z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;

5) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

[b]Ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie jest nieuczciwą praktyką spoczywa na przedsiębiorcy (telewizji cyfrowej). [/b]

[b]UWAGA: Taki sposób postępowania jest przeznaczony wyłącznie dla osoby fizycznej mającej status konsumenta. Jeśli czytelnik byłby przedsiębiorcą, wówczas w sytuacji, gdy zostałby wprowadzony w błąd, musiałby zastosować inne rozwiązanie, zawarte w kodeksie cywilnym.[/b]

Musiałby wówczas złożyć oświadczenie woli, najlepiej na piśmie, w którym opisałby sytuację oraz oświadczył, że uchyla się od skutków prawnych oświadczenia woli. Powinien również dodać, że został wprowadzony w błąd podstępnie (art. 84 i 86 k.c.). Na skutek tego oświadczenia umowa powinna zostać anulowana. Ciężar udowodnienia podstępu będzie spoczywał na czytelniku (art. 6 k.c.).

[ramka]

[b]Konsument może więcej[/b]

Jeśli czytelnik zawarł umowę z przedsiębiorcą, jako osoba fizyczna, w celach niezwiązanych bezpośrednio z prowadzeniem działalności gospodarczej lub zawodowej, [b]ma status konsumenta[/b].Tym samym może skorzystać z pewnych przywilejów prawnych których nie mają, np. przedsiębiorcy (ustawa pnpr).

W razie dalszych problemów prawnych czytelnik-konsument może zwrócić się o pomoc do miejskiego, powiatowego rzecznika konsumentów.[/ramka]

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem