Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt rozporządzenia, które określi ramowy program zajęć praktycznych na studiach medycznych.
Nowe przepisy będą efektem nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z lipca 2011 r. Zlikwidowała ona staż podyplomowy dla absolwentów studiów lekarskich i lekarsko-dentystycznych. W zamian za to zajęcia praktyczne przyszli lekarze mają odbywać już na szóstym, czyli ostatnim, roku studiów, a przyszli dentyści na piątym. Pod koniec studiów będą mogli przystąpić do lekarskiego egzaminu końcowego lub analogicznego dla przyszłych stomatologów, który teraz odbywa się dopiero po rocznym stażu podyplomowym.
Nowe programy nauczania dla studentów kierunków lekarskich przewidują, że muszą oni zaliczyć 1060 godzin stażu z nauk klinicznych niezabiegowych oraz 900 godzin nauk klinicznych zabiegowych. Studenci muszą też odbyć 900 godzin nauczania klinicznego – w tym osiem tygodni interny, cztery chirurgii i dwa psychiatrii.
Do lekarskiego egzaminu końcowego będzie można podejść już pod koniec studiów
Projekt rozporządzenia wskazuje też, jakie umiejętności powinni mieć studenci po zakończeniu stażu w ramach nauczania klinicznego. Zaliczą go, jeśli będą umieli przeprowadzić wywiad lekarski, rozpoznawać bezpośrednie stany zagrożenia życia, oceniać stan noworodka w skali Apgar czy cewnikować pęcherz. Te zadania każdy student musi umieć samodzielnie wykonywać po zakończeniu praktyk.