Od kilku lat prowadzona jest reforma Europejskiego Trybunału Praw Człowieka („ETPCz"), której celem ma być udrożnienie prac Trybunału. Jest ona konieczna ze względu na ogromną liczbę spraw (ok. 150 tys.) które czekają na rozpatrzenie. W kwietniu b.r. w ramach prac reformatorskich została przyjęta Deklaracja z Brighton, w której zaproponowano wprowadzenie kilku nowych rozwiązań. Państwa zobowiązały się m.in. do wpisania zasad interpretacyjnych, takich jak margines swobody uznania oraz zasady subsydiarności do preambuły Europejskiej Konwencji Praw Człowieka („EKPC"). Postanowiono również skrócić okres umożliwiający składanie skarg do 4 miesięcy, jak również wprowadzić nową instytucje w postaci opinii doradczych (advisory opinions), tak aby sądy krajowe, przed wydaniem wyroku, mogły zwracać się z pytaniem do ETPCz.
W czerwcu 2012 r. Komitet Sterujący ds. Praw Człowieka Rady Europy, w skład którego wchodzą przedstawiciele rządowi wszystkich 47 państw członkowskich, opublikował plan działań, którego celem jest wprowadzenie w życie postanowień deklaracji z Brighton. We wrześniu rozpoczną się prace nad protokołami 15 i 16 do EKPC.
Jakie zmiany w Protokole 15?
Projekt protokołu nr 15 do EKPC ma zostać przygotowany do 15 kwietnia 2013 r. Protokół zmieni przepisy tak, aby do preambuły Konwencji wprowadzić odwołania do zasady subsydiarności i doktryny marginesu uznania. Obie te zasady są regułami interpretacyjnymi wypracowanymi przez ETPCz w jego orzecznictwie. Pierwsza polega na tym, że zarzut naruszenia konwencyjnego prawa powinien być w pierwszej kolejności rozpatrywany przez sądy i organy narodowe. To one bowiem mają największą wiedzę i możliwość jego zbadania. Natomiast doktryna swobodnego marginesu uznania pozwala ETPCz interpretować postanowienia konwencji odmiennie w stosunku do różnych państw członkowskich Rady Europy uwzględniając ich specyfikę i brak jednolitego wspólnego europejskiego standardu w danej dziedzinie. Przy ocenie sprawy sędziowie biorą pod uwagę uwarunkowania historyczne i ideologiczne danego państwa.
Protokół 15 ma także skrócić z 6 do 4 miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji przez organ krajowy czas na wniesienie sprawy do ETPCz. Ponadto w artykule 35(3)b Konwencji, dotyczącym wymogów dopuszczalności skargi, zrezygnowano, z wprowadzonego Protokołem 14, zakazu odrzucenia skargi nieujawniającej 'znaczącego uszczerbku', gdy nie została ona należycie rozpoznana przez sąd krajowy.